terug naar het overzicht
CDA

Algemene Beschouwingen Gemeente Muiden 2001 CDA

Voorzitter,

Het is alweer de laatste algemene beschouwingen voor de gemeenteraadsverkiezingen van 6 maart 2002. Voor de raad is het een bewogen jaar geweest.
Het huidige college heeft met voortvarendheid een aantal grote projecten ter hand genomen.

Om er een paar te noemen:
1. De grote aanval die is ingezet om het aquaduct van de grond te krijgen. De eerste aanzet was in november 2000 met een persconferentie en veel publiciteit en is daarna in behandeling genomen in de commissievergadering en heeft besluitvorming in de raad plaatsgevonden.

Naar aanleiding van de ontwikkelingen met betrekking tot het streekplan Noord-Holland Zuid en de 5e nota Ruimtelijke Ordening heeft het college niet geschroomd het voortouw te nemen om te komen tot een creatieve invulling, in samenwerking met het gewest en de gemeente Weesp, van de Bloemendalerpolder.
2. Het structuurplan KNSF
3. Stedenbouwkundige visie Van der Vlietterrein
4. In het kader van het sluipverkeer zijn de eerste voorstellen in de raad gepasseerd.
5. Aanpassing van het subsidiebeleid
6. Het opstarten van het project duurzaam veilig
7. Actief aankoopbeleid zoals aankoop Witte Kruisgebouw en Postkantoor

Het stemt ons tot tevredenheid dat het zittende college bovengenoemde zaken met voortvarendheid heeft aangepakt dit in tegenstelling tot de passieve houding met betrekking tot het nemen van initiatieven van het vorige college.

Met nog ongeveer 4 maanden te gaan tot aan de gemeenteraad- verkiezingen zijn we verheugd te constateren dat het collegeprogramma nagenoeg in zijn geheel is gerealiseerd.

De CDA fractie wil een beroep doen op de andere partijen om een inhoudelijk en constructieve campagne te voeren. Wij wensen de deelnemende partijen daarbij veel succes.

0. Algemeen bestuur

Voorzitter inmiddels loopt de proef met de commissies nieuwe stijl.
Wij zijn van mening dat dit een goed initiatief is.
Wij vinden het alleen jammer dat in veel gevallen niet de betrokken ambtenaar bij de vergaderingen aanwezig is. Eerder was dit wel toegezegd.
Wij gaan er dan ook vanuit dat u deze afspraak de komende periode nakomt, zodat ook technische vragen in de commissie adequaat beantwoord kunnen worden.

In het college programma wordt gesteld dat er wordt gestreefd naar een service-instituut ten dienste van de inwoners en het bestuur.
Wij zijn daar een warm voorstander van.

Bij het aanvragen van een nieuw paspoort zal men 2 keer op het gemeentehuis moeten komen in plaats van nu 1 keer.
U wilt het bureau Burgerzaken op woensdagmiddag van 13.30 uur tot 16.00 openen.
Wij zien hierin geen echte verbeteringen voor degene die hele dagen werken.
Een echte verbetering zou zijn de afdeling burgerzaken te openen op woensdag van 18.00 tot 20.00 uur mede gelet op het hierboven staande.
Deze extra arbeidstijd kan gecompenseerd worden door vrije uren op dezelfde dag.

U stelt voor in de eerste helft van het volgend jaar het informatieblad te evalueren. Ook zullen we in die periode een krediet voorstel krijgen om te komen tot invoering van e-mail en internet-toegang.
De Web-site zal nog dit kwartaal het levenslicht zien.
Het CDA ondersteunt deze initiatieven.
Wij vragen echter uw aandacht voor het fenomeen bijhouden van de Web-site.

Wij stellen voor elke vrijdagmiddag de Web-site te actualiseren zodat men in het weekend over een bijgewerkte Web-site kan beschikken. Wij gaan ervan uit dat naast de Web-site ook het info-blad zal blijven bestaan.

1. Openbare orde en veiligheid

Inmiddels is de permanente politiepost in Muiden gerealiseerd.
Dat stemt ons tot tevredenheid aangezien wij voorstander zijn van meer blauw op straat.
Wij stellen ons wel de vraag wat zullen wij er in de praktijk van gaan merken. Waar blijft de agent op de fiets ?

Recent zijn wij weer geconfronteerd met een calamiteit op de kruitfabriek . Wij begrijpen dat de bewoners van o.a. de wijk Zuid West ongerust zijn.
Gelet op de onduidelijkheden die de afgelopen tijd in het geruchtencircuit de ronde doen hopen wij daarom op korte termijn in kennis te worden gesteld van de aanleiding van de brand.

Daarnaast vragen wij ons af wie het bevoegd gezag ( welke persoon) is om maatregelen te nemen indien bij een calamiteit ook buiten de hekken van de kruitfabriek actief moet worden opgetreden.

Uit gesprekken met de jeugd en jongerenwerker blijkt dat een vaste ontmoetingsplek voor jongeren aan te bevelen is.
Mede gelet op de overlast vooral in Muiderberg lijkt het ons een goede zaak hier een serieus onderzoek naar te doen.
Aangezien hier niet alleen van een gemeentelijke verantwoordelijkheid sprake is adviseren wij u in het info blad te wijzen op de verantwoordelijkheid die de opvoeders hebben.

Daarnaast lijkt het ons goed meer actie door de politie te laten ondernemen en eerder over te gaan tot bekeuren.
Gesteld wordt dat de gemeente voorwaarden moet scheppen om buurtproblemen en onveiligheidsgevoelens van inwoners te minimaliseren.
Graag vernemen wij van u aan welke concrete maatregelen zijn gedacht bij de opstelling van dit beleidspunt.

2. Verkeer, vervoer en waterstaat

Het parkeren in Muiden zal altijd wel een onderwerp van aandacht blijven.
In het college programma is aangegeven dat parkeren in groenvoorzieningen effectief wordt bestreden. Graag vragen wij uw aandacht voor het agressieve parkeergedrag op de Zeeweg. Inmiddels wordt de groenstrook aan de zeezijde als parkeerplaats gebruikt.

Voor voetgangers is het niet mogelijk via de daarvoor bestemde wandelroute het strand te bereiken laat staan voor invalide-wagens e.d.
Ook om de bocht richting Flevolaan wordt inmiddels ondanks een gele streep aan beide zijden geparkeerd.
In deze situatie is het voor hulpverlenings-voertuigen niet of nauwelijks, mogelijk bij een eventuele calamiteit de Zeeweg te bereiken.

Wij dringen er op aan dat er naar een fysieke oplossing wordt gezocht om het wild parkeren tegen te gaan. Er zou een evaluatie van het parkeerbeleid komen. Echter in het kader van het Sociaal Economisch Onderzoek is een en ander op een laag pitje gezet.
Wij mogen er toch vanuit gaan dat in 2002 de evaluatie zal plaatsvinden.
Graag vernemen wij van u wat uw gedachten daarover zijn.

In het kader van het parkeerbeleid zijn onze ogen momenteel meer gericht op de zuidzijde van de gemeente dan de noordzijde.
Gelet op de ontwikkelingen die momenteel gaande zijn m.b.t. het aquaduct en de Bloemendalerpolder lijkt ons het een goede zaak dat de oplossing van de parkeerproblematiek in die hoek gezocht moet worden.

Gedacht kan worden aan het oprekken van de bestaande parkeerplaatsen buiten de vesting en het mettertijd realiseren van nieuwe parkeerplaatsen aan de zuidzijde van de vesting. Met het oog op deze ontwikkelingen ziet het CDA geen enkele reden meer om in de Noordpolder op zoek te gaan naar een parkeerlocatie.
Voor wat betreft het CDA is de polder in zijn huidige staat onaanstastbaar.

Inmiddels hebben wij begrepen dat de voorgestelde dijkdoorbraak in de Kon. Julianastraat niet haalbaar is gelet op nieuwe eisen betreffende de hoogte van de binnendijken.

Toch verzoeken wij het college na te gaan of er alternatieven mogelijk zijn. Te denken is aan een dijkopening die door vloedplanken kan worden afgesloten zoals ook in de stenen beer van toepassing is.

Voorzitter wij zijn benieuwd naar de oplossing om te komen tot een veilige fietsverbinding over het Amsterdam-Rijnkanaal wetende dat er medio september een overleg zou plaatsvinden met de betrokken partijen.

Tevens willen wij graag nader geïnformeerd worden over de stand van zaken met betrekking tot de invoering van het Collectief Vraagafhankelijk vervoer nu dit besproken zou zijn op 13 september in het portefeuillehoudersoverleg.

Ook vorig jaar hebben wij gevraagd naar het uitblijven van de knipperlicht installatie aan de oost- en west zijde van Muiden bij een geopende brug in het kader van "brug open motor af". Is uitstel afstel?

In het kader van het havenbeleid dringen wij aan op het realiseren van 50 passanten plaatsen die dan bestemd zijn voor degene die een nachtje over willen blijven.
Het CDA ziet hierin een belangrijke impuls voor de economisch ontwikkelingen in Muiden.

Op de zondagen lijkt de Sluis en haar directe omgeving op een gezellig wandelgebied.
Soms worden deze wandelaars opgeschrikt door voorbij razende motoren en kleine auto's die hebben ontdekt dat de brug niet echt afgesloten is.
Voorzitter wij dringen er op aan dat op korte termijn afdoende maatregelen worden genomen zodat ook de berijders van deze voertuigen niet meer op zondag door de vesting kunnen.

Ook al wordt de bestrating waar nodig regelmatig hersteld blijft een punt van zorg de trottoirs o.a. in de Dorpsstraat in Muiderberg.
Is er op korte termijn groot onderhoud te verwachten?

4. Onderwijs

Voorzitter wij spreken onze zorgen en ongerustheid uit over het uitblijven van een adequate oplossing van de problemen op de Jozefschool.
Met name nu op elke vierkante meter vrije ruimte les wordt gegeven vrezen wij dat bij calamiteiten onnodig slachtoffers zullen vallen.
Wij dringen er bij het college sterk op aan, nu er schijnbaar een pad stelling is ontstaan, daadkrachtig te werk te gaan en samen met het schoolbestuur tot een oplossing te komen.
Wij vinden het van groot belang dat de kwaliteit van het onderwijs en de veiligheid van de kinderen op een zo kort mogelijke termijn wordt gewaarborgd.

5. Cultuur en recreatie

Uit de voorliggende stukken blijkt dat de schoonmaaklasten voor de Kazerne en de Rijver met bijna Euro 8000 toenemen.
Graag horen wij van u waardoor deze toename ontstaat.

In het kader van de open luchtrecreatie maken wij ons zorgen over de veiligheid van de zwemmers in het afgebakende gebied in Muiderberg. Met name surfers en vooral kite surfers die de kunst nog niet machtig zijn, en dat zijn er in Muiderberg zeer veel waardoor men niet altijd tijdig voor de zwemzone kan keren of stoppen met alle gevolgen van dien.

Wij dringen er op aan dat er een betere visuele afbakening van de zwemgebieden komt en het kite surfen in navolging van de gemeente Vlaardingen verboden wordt.

Voorzitter er wordt gesteld althans afgaande op het gevoelen van het college dat er geen draagvlak zou zijn voor een herdenkings-monument in Muiderberg. Dit in tegenstelling tot het gevoelen van vorig jaar.Graag vernemen wij van u op grond waarvan men tot dit gevoelen bent gekomen.

6. Sociale voorzieningen en maatschappelijke dienstverlening

Voorzitter het moet ons eerst van het hart dat wij bewondering hebben voor de vele vrijwilligers in onze gemeente.
Dankzij deze mensen is het niet alleen mogelijk om een bloeiend verenigingsleven in stand te houden maar worden ook maaltijden rond gebracht, kan de bibliotheek blijven draaien, worden er in Florisberg allerlei activiteiten georganiseerd en zo zijn er velen te noemen. Ook de door de Comités Openbare Feesten georganiseerde activiteiten dragen ons inziens zeker bij tot het verbeteren van de saamhorigheid van onze inwoners.
Het lijkt ons goed om in het jaar van de vrijwilliger deze mensen te bedanken voor de inzet en hun bereidheid iets om niet voor het welzijn van de inwoners van onze gemeente te doen.

In het kader van het ouderenwerk is in het college programma opgenomen dat er d.m.v. een stage opdracht uitgezocht zal worden onder de 50+ wat hun wensen zijn.
Graag vernemen wij van u in welk stadium dit onderzoek is en of er al resultaten te melden zijn.

Wij hechten er aan dat er meer dan bijzondere aandacht wordt besteed aan het jeugd en jongerenwerk. Niet alleen ter bestrijding van de overlast maar vooral door het creëren van bezigheden ter voorkoming van die overlast.

U geeft aan dat er een integraal jeugd en jongeren beleid wordt ontwikkeld. Graag vernemen wij van de stand van zaken in deze.
Wij zijn bereid de resterende Rabobank F 5000,00 voor dit doel aan te wenden.

In de pers hebben berichten gestaan over het minder goed functioneren, met name op het gebied van financieel beleid, van de Stichting Versa. Wij hopen dat het college onze ongerustheid in deze kan wegnemen door opheldering te geven over het ontstaan van deze publicaties.

Voorzitter voorts kijken wij rijkhalzend uit naar het rapport van Metafoor over het accommodatie- en tarievenbeleid aangezien uit dat rapport zou zijn op te maken dat er een structureel effect van F 400.000,00 kan worden bereikt. Wij vragen ons af op grond waarvan dit geconcludeerd is.
Gelet op de toenemende vergrijzing in de gemeente vinden wij het een goede zaak dat Versa extra aandacht gaat besteden aan de inwoners van 80 jaar en ouder.

Voorzitter vrij achteloos wordt in de laatste zin van dit hoofdstuk gesteld dat het Witte Kruisgebouw tijdelijk in gebruik wordt gegeven aan de Stichting Kinderopvang echter nadat de noodzakelijke aanpassingen zijn aangebracht.
Deze handelswijze van het college bevreemd ons.

Bij de behandeling van de aankoop van het Witte Kruisgebouw werd aangegeven dat er in principe vanuit moest worden gegaan dat het gebouw een paramedische bestemming zou krijgen.
Er zouden zelfs een aantal kandidaten belangstelling uit deze sector hebben getoond.
Ook bij de aankoop van het postkantoor is nogmaals het belang van paramedische voorzieningen benadrukt en door uw college onderkent.

Gelet op het aanbrengen van de nodige aanpassingen gaan wij er vanuit dat het geen gebruik voor korte termijn zal zijn.
Graag vernemen wij van u of er een vergoeding tegenoverstaat die de rentekosten dekt en zo nee op welke wijze u de kosten van aanpassing, onderhoud en rente denkt te gaan bekostigen.

Wij hadden het opprijs gesteld dat u vooraf met de raad of in commissieverband het tijdelijk in gebruik geven van het gebouw had overlegd.
Wij gaan er vanuit dat bij de invulling van het postkantoor ons dergelijke verrassingen bespaard blijven.

Voorts blijven wij van mening dat het instandhouden van het mortuarium van groot belang is voor de inwoners van Muiden.
De fractie van het CDA wil indien dat noodzakelijk is financieel bijdragen aan de exploitatie van het mortuarium.

Voorzitter eerder zijn wij akkoord gegaan met de nieuwe subsidieverordening gelet op de tijdsdruk. Liever hadden wij gezien dat eerst met belanghebbende was gesproken.
Door de portefeuillehouder is toen toegezegd dat het alsnog zou gebeuren.

De gesprekken hebben inmiddels plaatsgevonden waarbij nadrukkelijk ook tijdens de behandeling van het voorstel gesteld werd dat hetgeen bezuinigings-operatie betreft.

De lijst bekijkende concluderen we dat een aantal plaatsgebonden verenigingen minder krijgen en het subsidiebedrag is vastgesteld op normen uit de oude subsidieverordening.
Als voorbeeld kan hier de Stichting Peuterspeelzalen worden genoemd. De stichting had om 45% subsidie in de salariskosten gevraagd maar heeft net als voorgaande jaren 40% gekregen.
Is dit percentage gebaseerd op landelijke richtlijnen of is het een eigen bevoegdheid van het college.

Naar wij begrepen hebben zijn de verenigingen nog niet officieel schriftelijk op de hoogte gesteld.
Het had ons beter geleken dat vooraf dit met de verenigingen was geregeld voordat het bedrag door de raad wordt vastgesteld.
Het verbaasd ons dan ook dat o.a. voor 2003 een taakstellende lastenbesparing van E 22.689,00 wordt ingeboekt. De subsidiebedragen zijn toch voor 4 jaar vastgesteld en het was toch geen bezuinigingsoperatie ? Graag uw reactie.

7. Volksgezondheid en milieu

In het college-programma geeft u aan dat u de inwoners betrekt bij het doelmatig en milieuvriendelijk bestrijden van onkruid.
Graag vernemen wij van u op welke wijze dit beleidsvoornemen is ingevuld.
Door de bewoners is het wel als plezierig ervaren dat er geen 2 keer maar 3 keer wordt geveegd.
Wij zijn verheugd dat nu eindelijk, naar het zich laat aanzien, binnen afzienbare tijd kan worden overgegaan tot de aanleg van de gasleiding langs de lange Muiderweg.

Voorzitter niet alleen hondenpoep geeft overlast maar paardenpoep ook.
Met name de fietspaden langs de Googweg en de voetpaden langs de Zeeweg zijn vaak ontsierd met de nodige paardenuitwerpselen aangezien de berijders geen gebruik maken van de ruiterpaden maar van de fiets- en voetpaden.
Wellicht kunt u hier aandacht voor vragen bij de paarden-houderijen

8. Ruimtelijke Ordening en Volkshuisvesting

Voorzitter eerder is aangegeven dat hangende het Sociaal Economisch Onderzoek geen aanvang zal worden gemaakt met het vaststellen van nieuwe bestemmingsplannen.
Wij zijn echter van mening dat die bestemmingsplannen die niet onder de directe werking van het Sociaal Economisch Onderzoek vallen weer op korte termijn ter hand moeten worden genomen. Wij denken hierbij aan het bestemmingsplan Nabij Kocherbos en Kom Muiderberg.

Wij betreuren het dat er geen voornemen is uitgesproken over de te volgen procedure om te komen tot extra zorgwoningen aan het Kocherplantsoen.

De CDA fractie is van mening dat dit een item is dat hoog op het prioriteitenlijstje van het college moet staan. Het argument om niet verder te gaan in afwachting van de fusie van de woningbouwverenigingen vinden wij weinig steekhoudend om als argument voor het uitstel te gebruiken. Wij hebben begrepen dat inmiddels de fusie is afgerond.
Aangezien de zorg voor ouderen voor het CDA een belangrijk taakveld is, is door ons nagedacht over de invulling van het terrein van Florisberg.

Uitgangspunt voor onze fractie is het realiseren van zorgwoningen voor draagkrachtige en minder draagkrachtige inwoners.
Om toch het parkachtige in stand te kunnen houden en de huidige bewoners zoveel mogelijk overlast te besparen stellen wij u het volgende voor.

1. slopen van de 4 woningen die direct achter Florisberg gelegen zijn.
3. op de vrijgekomen locatie van 2 naar drie bouwlagen een vleugel aan Florisberg bouwen
4. deze vleugel wordt d.m.v. een glazen corridor aangesloten op de bestaande bouw.
5. de woningen op de begane grond zijn groter dan de woningen op de verdiepingen, deze woningen kunnen als koopwoningen op de markt worden gebracht.
6. De resterende bestaande woningen renoveren en door het o.a. naar buiten uitbouwen van de schuur deze intern verruimen zodat ze kunnen voldoen aan de eisen van deze tijd.

Door deze slag is het mogelijk het aantal zorgwoningen uit te breiden van de huidige 35 naar ongeveer 60 woningen.
Bijgaand treft u een schets ontwerp aan.

Tot slot voorzitter willen wij nog een aantal aanbevelingen doen en vragen stellen:

- Zalmsnip terug naar 100,00. Wij doen een dringend beroep op u om de zalmsnip terug te brengen naar F 100,00 en dit te compenseren uit het overschot 2000. Met name voor die kleine inkomens die net overal buiten vallen en wel met forse stijgingen te maken krijgen van o.a. rioolheffing en WOZ .

- Wij kunnen ons vinden in de verhoging van de leges voor rijbewijzen ook al vinden wij de argumentatie dat een ander het ook doet niet sterk.
Wij verzoeken u om voor degene die om gezondheidsredenen vaker dan gebruikelijk een rijbewijs moeten aanvragen een aangepast tarief vast te stellen.

- De hondenbelasting wordt flink verhoogd graag horen wij van u welk beleid daar tegenover komt te staan

- Gelet op de wildgroei van containers, materialen, borden e.d. op de plaatsen waarvoor precariorecht betaald zou moeten worden, dringen wij er op aan dat net als in andere gemeenten hier actiever wordt opgetreden.

Daardoor kunt u op deze post meer "verdienen" dan nu het geval is en zullen klachten van bewoners omtrent dit onderwerp afnemen.

Tot slot wil de CDA-fractie het ambtelijk apparaat, het college en de vrijwilligers bedanken voor hun inzet en ook alle inwoners van onze gemeente Gods zegen toewensen.

H.Beenen
G.L.M.Ruiter

terug naar het overzicht

U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: