terug naar het overzicht

Karla Peijs in de Kazerne over haar 'Duivels Dilemma'


Minister Karla Peijs organiseerde op 8 juni in de Kazerne in Muiden een bijeenkomst over de planstudie Schiphol-Amsterdam-Almere. Het VNO-NCW was daar nadrukkelijk aanwezig, het Platform tegen A6-A9 verkoos buiten te blijven.


inhoud:


alle foto's: afkomstig van de website van VNO-NCWWest

Wim de Bie is tegen
Karla Peijs kwam op bezoek om feiten mede te delen maar het leek meer op propaganda voor tunnel, laat het Platform tegen A6-A9 weten. Ze had één bewonersgroep uit Amsterdam Zuid-Oost uitgenodigd die voor tunnel A6-A9 zijn. De andere Zuidoosters en het Platform waren niet uitgenodigd. Deze Zuidoosters willen liever een overkluisde gaasperdammerweg dan nóg een snelweg aan de Zuidzijde (tunnelmond) die het recreatiegebied de hoge dijk en ruige hof om zeep helpt. Bovendien zitten ze dan met een blijvende drukke Gaasperdammerweg, want er mogen geen vrachtwagens door de tunnel. Die blijven dus op de Gaasperdammerweg denderen, aldus het Platform. Zij werden een uur van te voren toch maar wel uitgenodigd maar ze mochten niets zeggen, hebben dus geweigerd en stonden buiten - met Nova, Nos en Wim de Bie.

In 'Nova' van Donderdag 8 juni vertelde Karla Peijs wel drie keer dat ze voor een 'Duivels Dilemma' stond met de keuze tussen de twee alternatieven. Dat er nog meer mogelijkeehden zijn om de bereikbaarheid van Almere te verbeteren kwam niet ter sprake (althans, dat blijkt nergens uit, maar we waren er ook niet bij....)

Bert Mooren, directeur VNO-NCW West verdedigt A6-A9

Muiden, 8 juni 2006


Bert Mooren is voor
PERSBERICHT VNO-NCWWEST,
Mede namens Bedrijfsleven Amsterdam-Almere-Schiphol (20 organisaties van het bedrijfsleven in de Randstad)
1. Ondernemers willen in de eerste plaats ondernemen. Maar ze zijn ook inwoner van de Noordvleugel en koesteren het Naardermeer net zo als de inwoners van Weesp. De afgelopen maanden is door een ware media-hype, de mythe ontstaan dat het Naardermeer verkwanseld zou worden. Koppen in de krant als:
• "Red het Naardermeer"
• "Wordt het Naardermeer opgeofferd aan snelweg?"
• Realiteit: er komt geen snelweg door of onder het Naardermeer.
De mythe dat het Naardermeer verkwanseld wordt is onjuist.

2. Vier aanvullende milieuonderzoeken en nieuw advies onafhankelijke Commissie MER over de tunnelvariant:
• "geen significante effecten op de hydrologie van het Naardermeer"
• "geen significante gevolgen voor het Natura 2000-gebied Naardermeer"
Realiteit: Het Naardermeer wordt niet aangetast!
• Aanvullend grondwateronderzoek TNO:
Tunnel heeft verwaarloosbaar effect op grondwater
Geen effecten door calamiteiten tijdens de aanleg
• Aanvullend natuuronderzoek:
Geen significante effecten tunnel op het Naardermeer
Vogel- en Habitatrichtlijn vormt geen juridische belemmering voor aanleg boortunnel
Geen nadelige effecten op hoogveenbos
Positieve effecten op broedgebied voor Purperreiger, Snor en Grote Karekiet
Geen significant effect op foerageergebied voor de Purperreiger en ganzen
• Nieuwe tunnelvarianten, verder weg van het Naardermeer. Tunnelmondtracée is gebundeld met de spoorlijn Almere-Weesp op 1 kilometer van het Naardermeer.
NB: de huidige A1 nadert het Naardermeer tot op 250 meter.

3. Noordvleugel van de Randstad: het hart van de Nederlandse economie, dat Nederland ook internationaal op de kaart moet zetten
• totaal circa 1 miljoen banen (jaarlijkse groei 10.000 banen)
• stedelijk gebied van meer dan 2 miljoen inwoners
• grootste netto bijdrage aan het bnp
• meeste en belangrijkste bedrijven in Nederland
• meeste internationale bedrijven en kennisinstellingen
• breed complex van internationale zakelijke en financiële dienstverlening en handel en logistiek
Acht clusters van bedrijven van grote economische betekenis eisen een goede bereikbaarheid:
• Mainport Schiphol (120.000 banen)
• Havenindustrieel complex (36.000 banen)
• Agribusinesscomplex (16.000 banen)
• ICT en nieuwe media (83.000 banen)
• Internationale zakelijke en financiële dienstverlening (200.000 banen)
• Toerisme, leisure en congreswezen (84.000 banen)
• Creatieve industrie (enkele duizenden banen)
• Kennisclusters (enkele duizenden banen)

4. Voor het bedrijfsleven gaat het om een duurzame Noordvleugel die zich moet richten op:
• het behoud en het verbreden van diversiteit van het gehele economische complex
• het investeren in de kwaliteit van het woon- en leefmilieu en in Groen en Blauw
• het investeren in de bereikbaarheid op alle niveaus.

5. De Corridor Schiphol-Amsterdam-Almere is de drager van de duurzame ontwikkeling van de hele Noordvleugel en van belang voor de economische toekomst van heel Nederland.

6. Rechtstreekse A6-A9 broodnodig voor:
• het tegengaan van de steeds maar langere en langer durende files op de A1, A6 en A9 die het economisch hart van Nederland dreigen te verstoppen
• het faciliteren van de woningbouwopgave voor de Noordvleugel: meer dan 220.000 woningen
• Bereikbaarheid Almere: moet de vierde stad van Nederland worden
• Bereikbaarheid Schiphol
• Bereikbaarheid Zuidas: internationale toplocatie voor kantoren.
• Nederland kan het zich niet permitteren niets te doen.

7. A6-A9 in tunnel is de beste oplossing voor economie en verkeer
• de kortste verbinding tussen Almere en Schiphol
• beste verkeersoplossing voor tientallen jaren
• minder files op de snelwegen A1, A6 en A9
• Almere heeft recht op een goede wegverbinding
• robuust verkeersnetwerk Noordvleugel: alternatief voor de A1

8. Alternatieven: niet geschikt
• uitbreiding bestaande wegen:
Geen structurele oplossing voor tientallen jaren, geen robuust en betrouwbaar verkeersnetwerk
• Amsterdam moet het zich niet aandoen om het verkeer op de Gaasperdammerweg te verdubbelen. De luchtkwaliteit wordt er ernstig door verstoord
• we moeten nu gaan voor de beste oplossing

9. We hebben samen de kans om rond de A6-A9 een totaalplan te maken voor de duurzame ontwikkeling van de Noordvleugel:
• een IJmeerverbinding als hoogwaardige OV-backbone tussen de Zuidas, IJburg en Almere
• investeren in de Groen-Blauwe kwaliteit van het IJmeer
• uitvoeren van de Groene Uitweg, een kwaliteitsplan voor Groen en Blauw in het stroomgebied van de A6-A9
• een aquaduct bij Muiden, belangrijk voor de bereikbaarheid van de nieuwe woningbouwlokatie Bloemendalerpolder
• minder luchtverontreiniging voor bewoners Amsterdam Zuid-Oost door het "afwaarderen" Gaasperdammerweg
• een rechtstreekse verbinding tussen de A6-A9 in de vorm van een tunnel.



27-juni-2006

Platform tegen A6-A9: VNO-NCW West maakt als kat in het nauw wel erg rare sprongen


Doordat het Platform ontbrak, en ook verdedigers van alternatieven, was de Kazerne wel erg leeg...
PERSBERICHT PLATFORM TEGEN A6-A9:
Eind van deze week zullen de ministers Karla Peijs en Sybilla Dekker kenbaar maken welke keuze er door het kabinet wordt gemaakt om de files in de regio Schiphol, Amsterdam en Almere aan te pakken. De keuze richt zich op het aanpassen van de bestaande verbinding de Gaasperdammerweg of een nieuwe verbinding tussen de A6 en A9, deels ondergrond. Nu de discussie over de A6- A9 zijn hoogtepunt bereikt, steeds duidelijker wordt dat er geen draagvlak is voor de A6-A9 en er een goed alternatief voorhanden is, wordt er door sommige belanghebbenden werkelijk alles uit de kast getrokken om tegen beter weten in de A6-A9 te promoten. Bert Mooren, directeur van VNO-NCW West, maakt het wel heel bont. Nu hij zijn asfaltvoorkeur voor de A6-A9 kopje onder ziet gaan is hij een publicitair offensief gestart waarbij het niet meer gaat om de feiten. Het Platform tegen A6-A9 reageert graag op de uitlatingen van de heer Mooren en geeft graag de feiten weer in plaats van de emoties.
Het draagvlak voor een pure asfaltoplossing voor de mobiliteitsproblemen in de regio Schiphol-Amsterdam-Almere via aanleg van de A6A9 als verbindingsweg is vrijwel weggesmolten. Vrijwel alle lokale, regionale en provinciale besturen kiezen voor een oplossing geïnitieerd door gemeente Amsterdam, waarbij de bestaande weginfrastructuur wordt aangepast en verruimd, het Stroomlijnalternatief, én waarbij rekeningrijden wordt ingevoerd én substantieel openbaar vervoer wordt toegevoegd.

Mooren betoogt dat openbaar vervoer en rekeningrijden geen zoden aan de dijk zetten. Het onderzoek van Rijkswaterstaat laat echter hele andere feiten zien. Dit werd afgelopen zondag nog eens bevestigd door Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid en Logistieke Organisatie, die in Vara’s Vroege Vogels betoogde dat van alle alternatieven rekeningrijden verkeerskundig en economisch het beste scoort. 

Mooren fixeert zijn aanval op Natuurmonumenten. Alsof alleen de route van de A6-A9 door het Naardermeergebied bepalend is. Hij beweert dat de bewoners van Zuidoost geholpen zouden worden met een A6-A9. Niets is minder waar. Het merendeel van de bewoners van Zuidoost is juist fel tegenstander van de A6-A9. De inwoners van Zuidoost willen dat de problemen van luchtvervuiling en geluidsoverlast rond de Gaasperdammerweg worden aangepakt. De A6-A9 lost deze problemen niet op, maar vergroot ze enkel: Zuidoosters krijgen er door de A6-A9 een tweede snelweg bij, namelijk aan de zuidzijde van de wijk. De aanvoerweg en de tunnelmond van de A6-A9 scheren langs honderden woningen aan de zuidkant. De tunnel A6-A9 betekent dan ook een grote toename van overlast voor duizenden inwoners van Amsterdam Zuidoost. Daarnaast doorsnijdt de A6-A9 aanvoerweg tot de tunnelmond het Amsterdamse natuur- en recreatiegebied De Hoge Dijk. In dit gebied recreëren per jaar honderdduizenden inwoners uit Amsterdam Zuidoost. Dit gebied zal door de A6-A9 geheel verdwijnen. Tenslotte zal het vrachtverkeer op de Gaasperdammerweg toenemen omdat de A6-A9-tunnel alleen voor personenverkeer geschikt is. Daarom ook is het gemeentebestuur uit Zuidoost, als democratische afvaardiging van de bevolking, actief aan de slag gegaan en heeft samen met de gemeente Amsterdam recentelijk de Amsterdamse Stroomlijnvariant gepresenteerd.

De aanleg van een Stroomlijnvariant met minder extra asfalt, overkapte Gaasperdammerweg, extra openbaar vervoer en rekeningrijden lost veel problemen op. Niet alleen wordt vermeden dat er door een nieuwe snelweg extra filevorming zal ontstaan (zo blijkt uit de berekeningen van Rijkswaterstaat), maar de lokale problemen in Zuidoost (overlast Gaasperdammerweg) en Muiden (door de A1 te leggen in een aquaduct) kunnen zo worden aangepakt. Er wordt tevens een goed alternatief geboden voor Almeerders die werken in Amsterdam door frequent en fijnmazig openbaar vervoer. Juist de relatie Amsterdam-Almere verdient aandacht omdat ruim 70 procent van al het verkeer vanuit Almere is gericht op onze hoofdstad. De verkeersrelatie met Schiphol waar de heer Mooren op Hamert is slechts 10 procent.

Conclusie
VNO-NCW West zou moeten inzien dat alleen oplossingen waar ruim draagvlak voor is tot uitvoering komen: draagvlak is er zeker niet voor een A6-A9 tunnel, of die nu kort is of lang. Minister Peijs heeft bij meerdere gelegenheden gezegd te gaan voor een oplossing waar veel draagvlak voor is. Welnu die is er. De heer Mooren bewijst zijn achterban, Amsterdammers en Almeerders geen dienst door zijn verzet tegen een breed gedragen oplossing voor meerdere problemen. Zo kan er niet begonnen worden met het oplossen daarvan.



28-juni-2006

Karla stelt de verkeerde vraag

Door Jan Bovenlander
Onvolledig
Bij de planstudie Schiphol-Amsterdam-Almere zou het kabinet een keuze moeten maken uit drie alternatieven: het ‘Verbindingsalternatief’, het ‘Stroomlijnalternatief’ en het ‘Nulplusalternatief’. Dat is onvolledig. Het kabinet kan ook een vierde mogelijkheid bij haar keuzes betrekken. Dit alternatief bestaat uit een grotendeels ingetunnelde rail- en rijkswegverbinding tussen Almere en de regio Amsterdam, door het IJmeer. De weg heeft aftakkingen naar de A1/A9 en de A10 benoorden het IJ. Deze verbinding heeft een capaciteit die de voorgenomen uitbreiding van het rijkswegennet overbodig maakt. Bovendien is er een spoorverbinding tussen Almere en Amsterdam in gepland. Dat alternatief is onvoldoende onderzocht, en levert voordelen t.o.v. de door u geprezen A6-A9.
Nu de gemeente Amsterdam geen bezwaar ziet in de aanpassing van de A9 (Gaasperdammerweg), zich uitgesproken heeft voor zo’n spoorverbinding, en zelfs de geplande rijksbijdrage voor de Zuiderzeelijn hieraan wenst te besteden, ligt deze oplossing meer dan voor de hand.

'Niet volwaardig'
Dit alternatief staat bekend als het ‘Verbeterd Bovenlangsalternatief’ en intussen heeft de Tweede Kamer aan minister Peijs gevraagd waarom dit niet overwogen wordt. ‘Het is geen volwaardig alternatief’ schreef Karla Peijs aan de Tweede Kamer op 2 mei en dat is merkwaardig: de kern van het voorstel is juist wél een volwaardig alternatief te bieden, en de minister maakt niet duidelijk hoe ze tot haar conclusie komt.
In feite is dit alternatief méér dan volwaardig: het levert een robuuster wegennet op dan de andere alternatieven, een snelle verbinding tussen Flevoland en Noord- Holland en ‘last-but-not-least’: een snelle OV-verbinding tussen Almere en Amsterdam. En het kan aangelegd worden zonder problemen met de afwikkeling van bestaand verkeer.

Karla Peijs:
'Niet Volwaardig' of Verkeerde Vraag...
Dit voorstel maakte deel uit van de inzendingen van de ontwikkelcompetitie van Rijkswaterstaat in het kader van dit project. Het juryrapport laat zich er lovend over uit, vooral omdat met de ‘integrale aanpak’ van het voorstel meerdere problemen in de regio worden opgelost. Het bureau Arcadis, dat een soortgelijk idee indiende, becijferde dat in de kosten/baten analyse dit idee bij een gefaseerde aanpak er in eerste aanleg gunstig uitspringt ten opzichte van de alternatieven die de minister verkiest wél te overwegen. En dat zonder een beroep te doen op de gelden die gereserveerd zouden zijn voor de Zuiderzeelijn.

Verkeerde vraag
Minister Peijs vroeg een advies over de keuze tussen het ‘verbindingsalternatief’ en het ‘stroomlijnalternatief’ met het doel het file probleem van Almere op te lossen. Later kwam daar rekeningrijden bij. Die vraagstelling is onjuist. De vraag behoort te zijn: ‘op welke wijze los ik het best het bereikbaarheidsprobleem van het alsmaar groeiende Almere en in de regio op’. Daarbij valt aan meerdere alternatieven te denken, en niet alleen aan de twee die de planstudie voorlegt. Het is te hopen dat dit inzicht de basis vormt van de uiteindelijke beslissing.
(Deze tekst is bedoeld als ingezonden stukje op de website van VNO-NCWWest)



terug naar het overzicht

U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: