terug naar het overzicht
4 februari 2008
Gezamenlijk persbericht Rijkswaterstaat en gemeenten Blaricum, Bussum, Laren, Huizen en Naarden
Aanleg geluidsschermen langs de A1 van start
Vandaag start Rijkswaterstaat in samenwerking met de gemeenten Blaricum, Bussum, Laren, Huizen en Naarden met de aanleg van geluidsschermen langs de A1, tussen Naarden en Laren. De schermen worden aangelegd ter voorbereiding van spitsstroken op de A1.
De werkzaamheden duren tot en met december 2008. In de eerste helft van het jaar worden de geluidsschermen langs de rijbaan richting Amsterdam geplaatst. In de tweede helft van 2008 langs de rijbaan richting Amersfoort. Ter hoogte van de werkzaamheden is de vluchtstrook op de A1 afgezet en geldt een snelheidsbeperking van 90 km per uur. Ook zijn er op de parallelweg en het fietspad langs de A1 afzettingen. Omwonenden moeten rekening houden met geluidsoverlast.
Overeenkomst
Op 3 september 2007 ondertekenden Rijkswaterstaat en de betrokken gemeenten een overeenkomst voor de financiering van nieuwe geluidsschermen en verhoging van bestaande geluidsschermen langs de A1. De gemeenten en bewoners leveren ook een financiële bijdrage aan de geluidsschermen. Door deze bijzondere constructie is het mogelijk tegemoet te komen aan de wens van de gemeenten en bewoners extra hoge geluidsschermen te bouwen die Rijkswaterstaat wettelijk gezien niet verplicht is aan te leggen. Omwonenden uit de betrokken gemeenten zijn op 20 november 2007 tijdens informatiebijeenkomsten geïnformeerd over de uitvoering van de werkzaamheden
Aanleg Spitsstrook/Verdubbeling Wisselstrook A1
Marginale toename geluidshinder, geluidsschermen langs Rijksweg
Dinsdag 24 april hield Rijkswaterstaat haar informatie/inspraak avond over de voorgenomen uitbreiding van de wisselbaan A1 Diemen –Muiderberg en de aanleg van de Spitsstrook A1/A6 Muiderberg - Almere Stad West. Zo komt het er nu eindelijk van : al sinds 1999 wordt er gesproken over deze 'benuttingsvariant' op bestaand asfalt.
Vanwege het file-probleem zal Rijkswaterstaat medio 2008 de wisselbaan op de A1 uitbreiden en op het wegvak Muiderberg -Almere Stad West een spitsstrook inrichten op de vluchtstrook van de oostelijke rijbaan van de A6.
Met de aanleg van de wisselbaan en de spitsstrook krijgt het wegvak A1/A6 Diemen -
Muiderberg -Almere Stad West op korte termijn meer capaciteit tijdens de spitsuren.
Het resultaat is een betere doorstroming. Dat leidt weer tot minder tijdsverlies en ergernis voor weggebruikers. De wisselbaan wordt aangelegd in de middenberm van de A1 tussen de aansluiting Diemen en knooppunt Muiderberg.
Tevens realiseert Rijkswaterstaat op het wegvak Muiderberg -Almere Stad West een spitsstrook op de A1 tussen verzorgingsplaats Honswijck en knooppunt Muiderberg en op de vluchtstrook van de oostelijke rijbaan van de A6 richting Flevoland.
De spitsvoorzieningen worden zoveel mogelijk op de bestaande asfaltbreedte aangelegd. De aansluitingen Muiden, Muiderslot op de A1 en Muiderberg en Almeerderzand op de A6 worden voorzien van toeritdoseerinstallaties.
De openstelling van de spitsstrook is afhankelijk van de verkeersdrukte.Pas als er meer dan 3.000 voertuigen per uur over weg rijden (tussen de Vechtbrug en de afslag naar de A6) gaat de spitsstrook open.
In de ochtendspits is er één wisselstrook beschikbaar vanuit Almere, en één vanuit 't Gooi. Deze komen samen op een dubbele wisselstrook vanaf knooppunt Muiderberg. De automobilisten kunne de wisselstrook verlaten vóór het Amsterdam-Rijnkanaal, of na het knooppunt Diemen.
In de avondspits gaat de spitsstrook open, en wordt daarmee filevorming op de A1 vermeden. De capaciteit in de richting Almere neemt toe. De wisselstrook gaat ook open, maar alleen in de richting 't Gooi.
Geluid
Na aanleg van de spitsstroken verwacht Rijkswaterstaat dat het geluid de komende tien jaar gemiddeld zo'n 1 dB zal toenemen, voornamelijk als gevolg van het groeiende
verkeersaanbod. Voor 439 woningen is er een overschrijding van de voorkeursgrenswaarde. Het geluid op woningen ten zuiden van de A1 in het buitengebied van de gemeente Muiden overschrijdt de 70 dB(A).
Om dit te voorkomen worden ten zuiden van de A1 over een lengte
van 1.050 meter geluidschermen geplaatst met een hoogte van 2 tot
3 meter. Door de aanleg van de maatregelen komen geluidniveaus
boven de 70 dB(A)niet meer voor. Het aantal overschrijdingen van
de voorkeursgrenswaarde wordt gereduceerd tot 431 woningen.
Omdat aanvullende maatregelen die er voor moeten zorgen dat het geluid
terugbracht wordt tot de voorkeursgrenswaarde onvoldoende effect
hebben in relatie tot de kosten daar van wordt voor deze woningen de voorkeurgrenswaarde (marginaal) verhoogd.
Indien noodzakelijk kunnen aanvullende maatregelen aan de gevel, bijvoorbeeld gevelisolatie, er voor zorgen dat de geluidbelasting in de woning onder de wettelijke grens blijft. Onderzoek naar en realisatie van de benodigde gevelmaatregelen
vindt plaats na het onherroepelijk worden van het Wegaanpassingsbesluit (WAB).
Lucht
Voor de uitbreiding van de wisselstrook verbreedt Rijkswaterstaat
de A1 bij knooppunt Diemen. Op die locatie wordt de luchtkwaliteit,
vooral vlak naast de weg,iets slechter. Op de andere locaties verbetert
de luchtkwaliteit. Er staan immers minder auto's stil.
De conclusie uit het onderzoek van Rijkswaterstaat is dat de luchtkwaliteit per saldo verbetert. De wegaanpassing voldoet aan het Besluit Luchtkwaliteit 2005.
Inspraak
Insprekers vroegen zich af of als de berekeningen met betrekking tot de geluidsoverlast niet juist blijken te zijn er een mogelijkheid tot beroep of planschade is, hekelden het slordige uitnodigingsbeleid van Rijkswaterstaat en wensten opheldering over de gevolgde rekenmethodiek met betrekking tot de geluidsbelasting. Er was ook nog een heer Kagen van Milieudefensie die voorwendde namens heel Muiden te spreken, het stadje dat, zei hij, al helemaal niet van de plannen gediend was.
terug naar het overzicht
U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: