NIEUWE SPIERING, VERSE KEUTELS Alweer gekeutel over het verkeer.
26-jan-2004
+ In de grote treurwilg in het plantsoen halverwege de Singelgracht was donderdag een acrobaat in actie. Hij hing in een veiligheidstuigje hoog boven het water. De boomartiest was een van de mannen van het door de gemeente ingehuurde gespecialiseerde bedrijf BSI uit Baarn, dat hier ook vorig jaar in touw was. De halsbrekende toeren werden uitgehaald om dikke, over de gracht hangende takken te verwijderen. Niet alleen deze wilg werd gekortwiekt, maar ook een andere iets verderop. De dag erna werd de enorme treurwilg op de hoek van de Lelie aan de andere kant van Muiden onder handen genomen.
+ De 'armen' van de treurwilgen waren zo zwaar geworden dat ze zouden kunnen afbreken bij een storm. Als dat gebeurt, is het snel gedaan met deze bomen die door hun ouderdom extra kwetsbaar zijn, om nog maar te zwijgen over wat de voorbijganger, die er op het fatale moment onder loopt of vaart, kan overkomen. Eigenlijk waren de bomen vorig jaar al aan een kapbeurt toe, tegelijk met de andere treurwilgen. Alleen kwam dat toen qua budget slecht uit.
+ Een dag voordat de takkenhakker de grote treurwilg aan de Singelgracht inging, hadden de waterwerkers van de firma Portengen, die bezig waren met het aanbrengen van een nieuwe kleilaag voor de milieuvriendelijke oever, staan urmen met dezelfde boom. Ze waren gedwongen hele takken af te breken, omdat ze anders niet bij de oever konden komen met hun werkkraan en lepelschopmachine. Met iets meer coördinatie had BSI Baarn het voor hen gedaan. Overigens had DWR er bij de gemeente op aangedrongen dat de boom zou worden uitgedund. Niet omdat hij teveel schaduw gaf, waardoor de moerasplantjes niet opkwamen, maar omdat de over het water hangende takken de scheepvaart zouden hinderen.
+ Er komt een flitspaal bij de doseerinstallatie aan de Naardervaart bij de Hakkelaarsbrug.
Regelmatig rijdt het sluipverkeer hier 'als een treintje' door het groene licht. Laatst werd zelfs een sliert van negen dicht op elkaar rijdende auto's gesignaleerd. De deelnemers aan deze 'Russische roulette' zoals wethouder Schulp het treffend noemt, kunnen voortaan een flinke douw verwachten. Vraag: waarom niet in één moeite door ook flitspalen geplaatst bij de splitsing Zuidpolderweg/ Mariahoeveweg en bij de sluisburg?
+ Wethouder Dick Schulp heeft altijd gelijk. Als hij zegt dat de Muiderbergers indertijd in drommen naar de kazerne kwamen omdat ze tijdens de spits door Muiden wilden rijden, dan is dat zo. Ook al woon je sinds mensenheugenis in Muiderberg en was je er zelf bij in de kazerne, wanneer je beweert dat het anders ligt, dan bestrijdt Dick Schulp dat. Harry Mock wees de wethouder er in de commissievergadering vergeefs op dat de Muiderbergers indertijd bezwaar maakten tegen het feit dat er alleen aan Muiden gedacht was en niet aan Muiderberg bij de plannenmakerij om het sluipverkeer te weren. Met het idee voor doseerinstallaties aan de oostkant van het dorp werd beoogd een anti-sluipverkeerschild op te trekken. Niet alleen voor Muiderberg maar in één moeite door ook voor Muiden. Zó was het toevallig ook nog eens een keer.
+ Dick Schulp herinnerde zich het betreffende raadsbesluit dat aansloot op het protest van Muiderberg nog goed, maar in zijn optiek zou het genomen zijn omdat Muiderberg tijdens de spits door Muiden wil rijden. Waarom dit niet uit zijn hoofd te praten valt, laat zich raden. Muiden afsluiten past niet in zijn straatje. Hij wil het niet, punt uit. Of dit een sociaal standpunt is, is een andere vraag.
+ De kracht van Schulp is, dat hij zeker niet alleen staat in zijn wens om het verkeer door Muiden te laten stromen. Er waren, en zijn, inderdaad de nodige Muiderbergers die, evenals trouwens inwoners van Muiden Oost, tijdens de spits door de vesting willen blijven rijden. Alleen schreeuwen ze dat niet graag van de daken, omdat ze wel beseffen dat ze hun medeburgers, die door Muiden lopen of fietsen de dampen aandoen met de narigheid die al die auto's ineens met zich meebrengen. Drukte, lawaai, stank, vuil van walmende uitlaten (vraag maar aan de winkeliers). En dan heb ik het nog niet eens gehad over de onveiligheid. Ook automobilisten die keurig voor het rode licht stoppen, schieten zo snel mogelijk weer weg. Er wordt dwars door Muiden geraced. Elke morgen en elke avond. Sluipverkeer heeft nu eenmaal per definitie haast. De enige manier om je medeburgers gevaar en ergernis te besparen is: even om de vesting heen rijden.
+ De permanente verkeerslichten zijn een stokpaardje van de wethouder. Hij verdedigt zijn standpunt dat er een vaste installatie moet komen met allerlei argumenten, ook onzuivere zoals aanvankelijk: 'afsluiten mag niet van Rijkswaterstaat', en later: 'het mag niet volgens de wegenwet'. Daar hoor je hem niet meer over, maar des te meer heeft hij het over het feit dat Muiden geen andere ontsluiting heeft dan de A1. Dat is waar, en ook onprettig, maar geen reden om dus maar níet tot afsluiting tijdens de spits over te gaan.
+ Een actiegroep uit de Amsterdamsestraat wil een transpondersysteem, waarvan alleen de inwoners gebruik mogen maken. Dit systeem houdt in, dat er een op afstand op signalen reagerend paaltje in het wegdek zakt, waardoor je de sluisburg over kunt. Het is, evenals de permanente verkeerslichten, vrij kostbaar. Daar staat tegenover dat de vesting minder belast wordt door het verkeer. Dit is een betrekkelijk voordeel, want als onder de inwoners ook de Muiderbergers worden verstaan, wat je toch wel mag aannemen, dan blijft er toch behoorlijk wat hinder over. Dick Schulp doet de transpondermogelijkheid af met 'dan heb je ook verkeerslichten nodig'. Hij bedoelt waarschijnlijk dat met een lampje wordt aangegeven of je door mag rijden. Ouwe Muier houdt het er, net zo halsstarrig als Dick Schulp op, dat gewone zondagse paaltjes doeltreffender en goedkoper en dus dé oplossing zijn.
+ De raad is verdeeld over de vraag wat nu wel de beste oplossing is. Binnen de fractie van de PvdA staan de meningen haaks op elkaar. Eric Hoetmer ziet geen heil in afsluiting. Hij is vóór permanente verkeerslichten, omdat deze de hele dag door werken. Er is een rustig verkeersbeeld te verwachten dankzij een systeem, waarbij als er weinig auto's en motoren zijn, het licht voor jou op groen springt terwijl je aan komt rijden. Het zal afgelopen zijn met de taferelen van automobilisten die elkaar midden op de brug naar het leven staan.
+ Ouwe Muier is gespeend van elk technisch inzicht, maar weet onderhand wel hoe maatregelen in de praktijk uit kunnen pakken. Hij is dan ook zo vrij vraagtekens te zetten bij de zegeningen van de permanente verkeerslichten. Me dunkt dat we in Muiden al het een ander hebben meegemaakt met elektronische systemen. Neem dat eeuwige gedonder met de toeritdoseringen naar de A1, neem de verkeerslichten bij de Hakkelaarsbrug, die tot een snerende column in de (Auto)Kampioen van de ANWB leidde, neem de doseerinstallatie waar nu een flitspaal bij komt, en neem, niet te vergeten, de huidige tijdelijke verkeerslichten, die regelmatig vernield worden of anderszins defect raken.
+ Als je dan toch zonodig fl. 330.000 oud geld uit wilt geven, wacht daar dan mee tot de permanente verkeerslichten met succes een bepaalde proefperiode hebben doorstaan. Het lijkt me sowieso slimmer om te wachten met installeren tot na de restauratie van de sluis, die van november dit jaar tot april 2005 gaat duren. Het is onhandig om bij een brug die onderhanden genomen wordt en zelfs een tijd weg zal zijn, allerlei 'ondergrondse' voorzieningen voor de verkeerslichten te treffen. Bovendien zijn tijdens de restauratiewerkzaamheden geen verkeerslichten nodig, omdat de vesting dan hele perioden afgesloten is voor doorgaand verkeer.
+ Let op dat menig Muier straks blij is met de vesting als wandelgebied. Ik kan me goed voorstellen dat de wethouder dit liever niet afwacht. En dan nog iets: ook al heb ik evenmin verstand van financiën, ik vind dat er een loodzwaar prijskaartje aan de plannen hangt, zeker voor zo'n kleine gemeente met een flink begrotingstekort. Nogal wiedes dat, als je op deze manier geld uitgeeft, je er 2500 woningen bij moet bouwen om uit de kosten te komen. Het is trouwens ook nog hele gok, want het bedrag wordt in tien jaar afgeschreven en wie weet hoe de situatie over tien jaar is?
+ Waarschijnlijk heeft u al lezend de indruk gekregen dat Ouwe Muier een en al verzet is tegen de permanente verkeerslichten. Niets is minder waar. Wethouder Schulp wist hem in de commissievergadering op de valreep te overtuigen van zijn ongelijk. Om aan te tonen dat er wel degelijk permanente stoplichten, ook wel verkeerslichten genoemd, in Muiden nodig zijn, vertrouwde de wethouder commissie en publiek zijn persoonlijke ervaringen toe. Ouwe Muier was zeer onder de indruk, toen hij hoorde wat de wethouder was overkomen. Op een ochtend stond deze tien minuten lang in zijn auto vast voor de sluisbrug, toen hij, tegen de stroom sluipverkeer inrijdend, op weg was van huis naar zijn werk op het gemeentehuis. De tijdelijke verkeerslichten bleken weer eens van slag te zijn. Dankzij een stadgenoot, die zich voor hem op de brug waagde teneinde de verkeersstroom te stuiten, kon de wethouder de overkant van de Vecht bereiken.
+ U begrijpt, Ouwe Muier geeft zich gewonnen. Zoiets kan natuurlijk niet. Nota bene een belangrijk man als de wethouder van verkeerszaken, die feitelijk gedwongen is om te rijden! Moet je je voorstellen: dat hele stuk over de Vechtbrug en langs de Keetpoortsluis! Het is te gek voor woorden. Het houdt immers niet alleen in dat hij honderd, misschien zelfs wel tweehonderd meter te veel rijdt, het betekent ook dat de inwoners hem niet door de vesting zien gaan. En dat terwijl hij nu juist zo graag tussen zijn geliefde volk verkeert. Ouwe Muier is om. De permanente verkeerslichten moeten er komen!
+ Naar schatting tachtig procent van de huishoudens in Muiden heeft internet. Het zal dan ook weinig Muiers ontgaan zijn, dat er op de gloednieuwe website www.rietpolder.com reeksen natuurfoto's staan van de rietpolder (beter bekend als het KNSF-terrein). De foto's werden overgenomen van de illegale Cd-rom, die onlangs in Muiden verspreid werd. Zowel de kabelkrant als de Gooi – en Eemlander verwezen naar de nieuwe site. Er stonden zelfs als voorbeeld twee foto's op de kabelkrant. Alleen waren die niet bepaald representatief voor het uitbundige natuurschoon, dat het kruitfabriekterrein in de diverse seizoenen te bieden heeft.
+ Bij www.rietpolder.com ontbreekt een verwijzing naar het achterhaalde (laten we het hopen) rapport van B&W en de KNSF om tachtig procent van het kruitbos te kappen. Dit maakt de foto's, met name voor buitenstaanders, tot niet meer dan weliswaar fraaie, maar verder vrijblijvende plaatjes. Er is een mooie kans blijven liggen om alarm te slaan. Kennelijk heeft de onbekende webmaster m/v gestreefd naar strikte objectiviteit. Dat valt te prijzen, maar er had ook in objectieve termen vastgesteld kunnen worden dat in Muiden zo'n 70 ha uniek natuurschoon bedreigd wordt. Het overhevelen van foto's vanaf een illegale Cd-rom vond hij waarschijnlijk al brutaal genoeg.
+ Dat het overtuigende 'bewijsmateriaal' voor een mogelijke aanslag op 'n uniek natuurgebied niet als zodanig gepresenteerd wordt, maakt het er voor de Nee-meermin niet makkelijker op de instanties te overtuigen. Hoe krijg je de natuurorganisaties zover dat ze ingrijpen, zoals een eeuw geleden Natuurmonumenten bij het Naardermeer deed, toen ook daar een schitterend stuk natuur bij Muiden op het punt stond verwoest te worden. Ook zal het niet meevallen om de landelijke pers te interesseren voor het drama dat zich nog steeds in Muiden dreigt af te spelen - zelfs al ontstijgt dit het locale belang. Kranten en TV hebben het nu eenmaal te druk met veel belangrijker zaken, zoals de capriolen van een Amsterdamse wethouder en de facelift van een Italiaanse premier.
+ Een dikke pluim voor de VVD Muiden/Muiderberg. Niet alleen volgt deze partij als enige politieke website, op de VIB met Anna's Dagboek na, de lokale ontwikkelingen op de voet (je kunt op de site bijvoorbeeld alles lezen over de discussies rond parkeren en verkeer en de Jozefschool) ook staat er op www.muidervvd.com een glashelder overzicht van de natuurfoto's van het kruitfabriekterrein. Alleen laat, net als www.rietpolder.com, ook de VVD zich niet uit over het waarom van het vertonen van de foto's. Een paar dagen stond er als enig commentaar bij: 'Inderdaad zitten er ringslangen'. Alsof dat zo bijzonder is. Laatst dook er zelfs een ringslang op in het keukenkastje van Helga Zevering.
+ Blijkbaar vond de VVD deze mededeling zelf ook magertjes, want hij was weer gauw verdwenen. Bij de foto's staat nu alleen te lezen: 'U krijgt hierdoor een indruk van de natuur zoals die er nu uitziet'. Ja, en een lantaarnpaal is ook van ijzer. Waarom zegt de VVD niet wat zij van het kruitbos vindt? Ouwe Muier vermoedt een addertje onder het gras. De partij mag dan met de mond kleinschalige bouw belijden, het is hem gebleken dat ze er niet graag aan herinnerd worden. Wat doen we, dames en heren liberalen? Het kruitbos kappen of het kruitbos sparen? U weet het, dat laatste kan alleen als er straks níet op grote schaal gebouwd wordt.
+ We hebben er een mysterie bij in Muiden: het geheim van de helikopter. Er mogen vanwege de veiligheid (en het bedrijfsgeheim?) geen helikopters boven het kruitfabriekterrein vliegen. Dat neemt niet weg dat ooggetuigen, die zondagmiddag 18 januari op de oude zeedijk wandelden, 'zeker een uur lang' een helikopter boven het kruitbos hebben gezien. Ook zou er eentje gesignaleerd zijn op dinsdagmiddag 20 januari rond drie uur. De helikopter van zondag is waarschijnlijk een politiehelikopter geweest. Achter de Maxis was namelijk het stoffelijk overschot ontdekt van een vermiste man uit Amsterdam.
+ Volgens dezelfde wandelaars zouden vanuit de open deur van de cockpit luchtfoto's van het terrein zijn gemaakt. Dat klopt wel. Alleen was het dus iets verderop. Met de helikopter van dinsdagmiddag is het anders gesteld. Die schijnt wel degelijk laag over het terrein te hebben gevlogen. Ook hier zou er vanuit de cockpit gefotografeerd zijn. Om het mysterie kompleet te maken: een vooraanstaand VVD'er vertelde Ouwe Muier glunderend dat er vorige week zondag luchtfoto's van vooral gebouwen en gebouwtjes gemaakt werden, die binnenkort op de site van de VVD te zien zullen zijn.
+ Hoeveel kost een verbindingsbrug over de Vecht tussen de Mariahoeveweg en de Maxisweg die het lokale verkeer langs de vesting moet leiden? Drie jaar geleden was de schatting van Rijkswaterstaat fl. 2,4 miljoen - inclusief de tracés voor de aansluiting op beide wegen en op de A1 een kleine fl. 6 miljoen. De inflatie meegerekend zou het nu op zo'n € 3 miljoen komen. Een tunnel onder de Vecht op dezelfde plaats vergt al gauw het dubbele. Laten we in afwachting van wat komen gaat de verbindingsbrug alvast vernoemen naar de bedenker ervan: de Bovenlanderbrug. Of Bovenlandertunnel, als er een tunnel komt.
+ In de Gooi - en Eemlander stond vorige week, dat er ruim 300 'zienswijzen' – zeg maar bezwaren tegen de voorgenomen vervijfvoudiging van het liggeld binnengekomen zijn bij het Hoogheemraadschap Amstel, Gooi en Vecht. Dit zou meer dan tien procent zijn van alle toekomstige gedupeerden. 'Klopt niets van' reageert de vereniging van woonbooteigenaren. Volgens deze vereniging liggen er nog geen 400 woonarken in het gebied van de Vecht tot aan Utrecht, waar de drastische liggeldverhoging voor geldt. Van de 300 bezwaren komen er een kleine 250 van woonbooteigenaren en de rest van eigenaren van andere vaartuigen, bootjes en steigers. Wat de arken betreft komt het dus neer op een percentage van rond de 65 – wat veel meer is dan 10%, zelfs veel meer dan de helft. Een ongekende respons.
+ In gebieden als Amsterdam en de Loosdrechtse plassen valt het waterbeheer niet onder DWR. Daar ontspringen de arkeigenaren dus (voorlopig?) de dans. Het 'getroffen gebied' omvat 2600 adressen, althans volgens DWR. Het is de verenigde waterbewoners een raadsel hoe DWR aan dit aantal komt. Zo werden er langs de Vecht en omstreken niet meer dan 1300 tot 1400 'blauwe boekjes' met de onheilstijding verspreid. Daarvan belandden er ook nog hele pakken in het riet. De waterbewoners worden nog kwaad als ze aan de inmiddels van het toneel verdwenen ambtenaar Broodbakker terugdenken, die op een informatiebijeenkomst liet doorschemeren dat de waterbewoners niet moesten zeuren, omdat ze niet persoonlijk waren aangeschreven. Het Hoogheemraadschap had wettelijk met een advertentie kunnen volstaan. Het schijnt nog waar te zijn ook.
+ De Muider meerkoetjes vertoeven graag in de sluiskolken. Met name in de oostelijke kolk zijn onder de waterlijn lekkere hapjes te vinden: mosseltjes. De sluiswachters jagen de koetjes altijd voor het donker wordt de kolk uit, want de sluis gaat tot de volgende dag dicht als het werk er op zit. Meerkoetjes moeten de wal op kunnen. Als ze alleen maar op het water rondpeddelen, raken ze uitgeput en kunnen ze verdrinken. Op winterdagen moeten de koeten al een tijdje voordat de sluis sluit ophoepelen, anders kun je ze niet meer zien in het donker.
+ Zoals zoveel schepselen zijn ook meerkoeten gewoontedieren. Zodra de sluiswachter, als het weer zover is dat ze aan hun platpalen moeten trekken, de sluisdeuren een stukje opendraait, en een paar stappen in hun richting doet, weten ze wat er van hen verwacht wordt. Ze zwemmen dan kwiek naar de uitgang: de sluisdeuren aan de noordkant. Om het een koppeltje fijnproevers, dat zijn vaste stekje heeft bij de zuidelijke sluisdeuren makkelijk te maken, draaide een van de sluiswachters een keer déze deuren een stukje open, maar de vrije doorgang werd door de twee meerkoeten genegeerd. Ze vertikten het langs die weg de sluis te verlaten. Ze moesten en zouden de hele kolk oversteken naar de andere deuren.
+ Als aan het eind van dit jaar de grote restauratie van de sluis begint is er een probleem. Dan kunnen de meerkoeten niet meer ongestoord mosseltjes van de muur eten. En wanneer de restauratie achter de rug is, zijn de sluismuren glad en schoon. Dan zullen ze het IJsselmeer of de Vecht op moeten om hun kostje bij elkaar te scharrelen. Maar we kunnen ze natuurlijk ook bijvoeren. Anders dan bijvoorbeeld futen, die alleen vis consumeren, vreten meerkoetjes van alles en nog wat.
+ Toch vreemd, zou je zeggen: koeten kunnen toch vliegen? Waarom vliegen ze niet gewoon de kolk uit? Dat komt, omdat ze hier geen kans toe krijgen. De kolk is te kort voor de aanloop die ze nodig hebben om zich boven het water te verheffen. In principe hebben zwanen hetzelfde probleem. Ook hun aanloop schiet tekort als ze in een sluiskolk zitten. Wat niet wil zeggen dat ze het niet proberen. Sluiswachter Mieke Willig maakte een keer een kompleet drama mee, toen een zwaan een poging ondernam om vanuit de spuikolk op te vliegen.
+ De zwaan slaagde erin binnen de kolk op zijn wieken te komen. Alleen had het arme beest zich verkeken op de hoogte, met als gevolg dat het zich vast vloog in het hekwerk van de sluisbrug. De zwaan wurmde zich los en stond aangeslagen midden op de brug. Gelukkig had hij geen veer gelaten. Om het dier een botsing met het verkeer te besparen, probeerde Mieke hem van de brug te verjagen. Maar in plaats dat zij achter de zwaan aanging, ging de zwaan achter háár aan. Kort daarop lukte het haar om met behulp van een pikhaak het dier weer in de spuisluis te krijgen. Ze draaide de sluisdeuren aan de noordkant open – aan de zuidkant heeft de spuisluis geen deuren - in de verwachting dat de zwaan de kolk uit zou zwemmen, maar het dier wilde zich kennelijk revancheren. Het nam een enorme aanloop en verdween in de richting van het IJsselmeer. Onder luid applaus van zijn eigen geklapwiek.
+ De touwtrekvereniging Vechtlust vraagt € 15.000 om het gat in de begroting van het grote internationale jubileumtoernooi te vullen. Het zit er niet in dat ze zoveel krijgen. Verder dan een jubileumsubsidie van € 1.135 wil B&W niet gaan. De raad waarschijnlijk ook niet, al wordt de promotie voor Muiden die ongetwijfeld van het toernooi uitgaat, hoog aangeslagen. Wethouder Hans van der Steen bleek vol bewondering te zijn voor de sterke Muider mannen en vrouwen. 'Ze hebben al behoorlijk wat wereldtitels naar binnengehaald!', beweerde hij. Nu is dat iets te veel eer. Maar waarom zou Vechtlust er tegenin gaan? Alle beetjes helpen. Ook gemeentelijke hulp in natura, zoals verschillende commissieleden voorstelden. Hand - en spandiensten, dat ligt helemaal in de lijn van een touwtrekvereniging.
+ Het zal erom hangen of de subsidie van € 2500 die het Muiderslot aan de gemeente vraagt als bijdrage in de productiekosten van een dvd presentatie, inderdaad verleend wordt. Een meerderheid van de raad heeft sceptische vragen. De belangrijkste is: 'wat koopt Muiden ervoor, worden we er beter van?' Volgens wethouder Hans van der Steen die het verzoek met verve verdedigde, betekent de dvd beslist promotie voor Muiden. 'Er zijn mooie plekjes op te zien', verklaarde hij desgevraagd. Even later, nadat collega-wethouder Schulp hem had ingeseind, kwam hij hier op terug. Op de dvd zouden alleen plekjes in het slot te zien zijn, want de presentatie gaat over de bouwkundige aspecten van het kasteel.
+ Gea Heijen vroeg zich af of de bijdrage niet, net als bij de touwtrekkers, kon worden gezien als een jubileumsubsidie. Het Muiderslot is dit jaar immers 125 jaar rijksmuseum - en 700 jaar kasteel volgens de aanvraag, maar dat moet toch iets meer zijn, want in 1996 was het zeven eeuwen geleden dat de bouwheer overleed. Commissielid Carmen Werneke stal het hart van Ouwe Muier, door te bepleiten dat er wel iets tegenover mag staan, wanneer Muiden het Muiderslot zo'n bedrag in de schoot werpt. Bijvoorbeeld dat de Muiers net als vroeger gratis op de wallen mogen wandelen. Doen, zou ik zeggen: die € 2500 is mooi meegenomen. Hans van der Steen bood aan om er als college nog eens met het Muiderslot over te praten. Als hij erin slaagt Ties Hilgers op andere gedachten te brengen, beloof ik bij deze dat ik een vriendelijke, wat heet: bewonderende keutel aan hem zal wijden.
+ Het is de bedoeling dat de gebroeders Rob & Gerben de Boer per 1 maart met hun financiële adviesbureau van de Zeestraat verhuizen naar het leegstaande kantoor in de Lange Gangh, waar eerder de fysiotherapeuten zaten en daarvoor de elektriciteitszaak van Rozendaal.
+ De woning in de Amsterdamsestraat waar Raymond Roest woonde, en het huis in de Hellingstraat waarheen hij zou verhuizen, worden op 16 februari per executie verkocht. In maart is het twee jaar geleden dat Raymond overleed. Sindsdien stonden beide huizen te koop.
+ De Marokkaanse Muidense Latifa Agadour en drie allochtone medestudenten van de hogeschool in Diemen, die de invulling van het KNSF-terrein als studieproject kozen, hebben elkaar gevonden in een compromis. Toen ze aan het project begonnen waren twee studenten voor een kleinschalige, en de twee anderen voor een grootschalige aanpak. Wat de studenten betreft wordt het iets tussen beide plannen in. Het lijken wel politici.
+ De kerstboomverbranding is een geliefd gespreksonderwerp in Muiden. Elk jaar is er weer verzet tegen het verbod op de verbranding van de kerstbomen. Onze politici bedenken van alles om er onderuit te komen. Vergeefs: mag niet. Geen vreugdevuur na Driekoningen. Komt Anna Waanders met een vraag. Ze heeft gehoord dat in het oosten van het land wedstrijden kerstboomwerpen worden gehouden. Mag dat soms ook niet? Natuurlijk mag dat Anna, als ze maar op de brandstapel terechtkomen.
+ In de commissievergadering werd een presentatie van Versa sportbureau gegeven over de noodzaak van bewegen voor met name hangjongeren, ouderen en allochtonen. 'Hoe moeten de Marokkaanse vrouwen aangepakt worden?' wilde Gea Heijnen weten. Nou, die hebben het zelf al aangepakt. Onze Mohammedames doen vol overgave mee met de conditietraining van Sandra Kooper bij 'de voetbal'. Ook bij de senioren zitten de leden lekker los. Het gymclubje van de kazernekring is al jaren in beweging. En laat die hangjongeren toch bungelen, als ze dat leuk vinden.
+ Had de commissie A er gezellig op los zitten filosoferen of er nu wel of niet gekozen burgemeesters moeten komen, in de commissie C werden allerhande theorieën te berde gebracht over hoe de klankbordgroep moet worden samengesteld die een visie op Muiden in de toekomst moet ontwikkelen, en zijn kijk moet geven op wat er in de Bloemendalerpolder en op het KNSF-terrein dient te gebeuren. Wethouder Leupen hoorde het narrig aan. Hij weet allang welke kant het uitmoet. Dat had hij immers samen bepaald met de gedeputeerde Meijdam en de inmiddels onderuitgehaalde Weesper wethouder Renkema. Op een goed moment begon hij zijn ongenoegen te spuien bij de naast hem zittende voorzitter van de commissie Sylvia Bazuin, net toen zij Dirk Jan Methorst het woord had gegeven.
+ Dat had Leupen beter niet kunnen doen. Het kwam hem op een vinnige uithaal van de Muiderbergse te staan: 'Meneer Methorst ik kan u niet verstaan, want meneer Leupen zit er doorheen te praten'. Het bleek dat Leupen de voorzitter had toegevoegd, dat ze de discussie moest afkappen. B&W had immers opdracht gekregen met een voorstel voor de samenstelling van het klankbord te komen, dus wat viel er nog door de raad te bepraten. Ach ja, als je je zo autoritair opstelt, wordt het ook wel moeilijk om je plaats te weten.
+ Je hebt geboren Muiers, ongeboren Muiers, ouwe Muiers, nieuwe Muiers en neo Muiers. Die wonen hier nog maar pas. In de laatste Villa Amuda van de Historische Kring Muiden staat het verslag van een speurtocht naar proto Muiers. Dat zijn Muiers uit de Romeinse tijd. Ze moeten er geweest zijn, maar de Kring heeft ze nog niet gevonden.
+ De Historische Kring die haar najaarsvergadering bij Gieling hield, heeft besloten de voorjaarsvergadering toch maar weer in de oude, vertrouwde kazerne te houden. Er kwamen tijdens de lezing over het Muiderslot door de conservatrice Yvonne Molenaar teveel horecageluiden door. Als ik het goed gelezen heb, maakte de spreekster daar zelf een eind aan door op het biljard te gaan zitten.
+ Wethouder Schulp heeft in de strijd om de sluisburg een pion in stelling gebracht: diverse leden van de MOR zouden verbolgen zijn over de suggestie van hun nieuwe voorzitter Hette Zijlstra om bij wijze van proef net als op de zondagen op een zaterdag in de zomer de brug af te sluiten voor doorgaand verkeer. Zijlstra is aan zet.
+ 'Als het centrum wordt afgesloten, ontstaat er een verkeerschaos in Muiden' waarschuwt de wethouder. Menig Muier kijkt er verlangend naar uit. Zeker een weeklang zal het hardleerse sluipverkeer tot ieders genoegen vastlopen in de vesting. Daarna kunnen voetgangers en fietsers, onder wie heel wat ouderen en moeders met kinderen, veilig en wel over de brug.
+ Nu de IJsselmeerweg is afgesloten voor sluipverkeer, is er naast die op de Naardervaart, nog maar één doseerinstallatie nodig. Als deze al nodig is.
+ Na negen jaar touwtrekken komt er eindelijk een beveiligd fietspad op de brug over het Amsterdam-Rijnkanaal. Het is een tijdelijke oplossing, die door Amsterdam betaald wordt. Na de zomervakantie moet het klaar zijn. Als in 2006 de A1wordt verbreed, moet het fietspad plaatsmaken voor de snelweg. Er komt dan onder de grote brug een fietsbrug te hangen. Op rekening van Rijkswaterstaat.
+ Wil het Muiderslot gezien worden als een cultureel centrum, wordt het imago teruggedraaid naar het niveau van schoolreisjes. Heeft u het gezien? Zondagavond bij de VPRO: de eerste aflevering van de Troebabroers. Een kinderprogramma voor volwassenen, tot de rand gevuld met flauwiteiten en dubbelzinnigheden. Meligheid kent geen tijd. Maar wèl met ons mooie Muiderslot en de wallen eromheen als decor. Hoe denkt Arjan Ederveen (van Theo en Thea) deze bezoedeling goed te maken?
+ Om over na te denken: 'Hoe makkelijker je door Muiden heen komt, hoe meer verkeer het aantrekt'.
+ Wanneer de wethouder van verkeerszaken aan de andere kant van de sluisburg gaat wonen, scheelt ons dat zomaar € 150.000.
+ Als op 27 mei de kruitfabriek dichtgaat, neemt de KNSF de bewaking over. Dus wie nog natuurfoto's wil maken moet snel zijn.
+ Overpeinzing, opgevangen bij de Hoek: 'De gemeenteraad van Muiden hebben we zelf gekozen, net als twee van de drie wethouders. De burgemeester niet, daar kunnen we niets aan doen'.
+ Troostende woorden, opgevangen voor het keutelkastje bij De Hoek: 'Als de hoge heren beweren dat ze je niet lezen, weet je zeker dat je goed zit, Ouwe Muier'.
+ Ik weet nog wel een paar fietsen voor Afrika te staan.