NIEUWE SPIERING, VERSE KEUTELS Een dik pak keutels om de winter door te komen.
11-jan-2004
+ De Nieuwjaarsreceptie op het gemeentehuis werd drukker bezocht dan in jaren het geval is geweest. De slag om Kruitburg dreunde nog na, dat was wel duidelijk. Gelukkig waren er ook redenen om tevreden terug te blikken op het jaar 2003, zoals de feestelijkheden rond het 1050 jarige Muiden. Het gros van de receptiegangers wist uit ervaring dat er op deze traditionele bijeenkomst niets schokkends te verwachten was. Het was inderdaad weer het bekende werk: muziekje, drankje, hapje, iedereen de beste wensen en een gelegenheidsspeech van Smith, die de krant niet zou halen.
+ Mochten de arkbewoners die op de receptie waren afgekomen, de illusie hebben gehad dat de burgervader een vlammend protest zou laten horen tegen de voorgenomen vervijfvoudiging van het liggeld, waarvan zo'n kleine honderd huishoudens in Muiden de dupe dreigen te worden, dan zijn ze bedrogen uit gekomen. De burgemeester had belangrijker zaken te melden. Zijn speech ging over de burgemeester in het algemeen en de burgemeester van Muiden in het bijzonder. Smith voelde zich 'beledigd en gekwetst'. Niet door het Vechtjournaal, de Gooi – en Eemlander en de Kabelkrant, waarover hij 'in zijn algemeenheid zeer tevreden' was, maar door 'insinuaties of onbehoorlijk taalgebruik, zelf verzonnen teksten en het balanceren op de rand van persoonlijke beschadigingen'.
+ De beledigingen en kwetsuren had Harry-met-de-hamer, zoals raadslid Anna Waanders Smith in haar digitale dagboek noemt, blijkbaar in een ander, niet nader door hem genoemd medium, aangetroffen. 'Wat moeten wij met zijn privé problemen, laat hem naar de rechter stappen', werd er gefluisterd. Als we het er eens op hielden, dat de burgemeester er geen raad mee weet als de pers hem een spiegel voorhoudt. De man wil bijdragen voor zijn plakboek.
+ De one man show werd besloten met een komische act. Het was, vooral voor de leden van de Stichting Muiden1050, weliswaar een teleurstelling dat Smith niet inging op organisatie en resultaten van het feestjaar, maar zijn curieuze lofzang op de Stichtingsleden mocht er zijn. Er was voor iedereen een persoonlijk woord, of liever spreekwoord, want de eerste burger stapelde de ene zegswijze op de andere staande uitdrukking. Bij elkaar waren het er op de kop af 92, dat is nog meer dan tijdens een rondleiding in het Muiderslot. Zijn laatste woorden 'Ik leg het bijltje er nu bij neer' werden dan ook met vreugde begroet.
+ Dit is de erelijst van de mannen en de vrouw die er alles aan gedaan hebben om Muiden 1050 tot een aaneenschakeling van successen te maken. Stagiaire Marc Bolongino, Luit Kuiper, Roland van Balen, Ruurd Kleuver, Wim Vos, Cor van den Bos, Mathijs Wink, Bas Holzhaus, Karel Wiegert, Pieter van Buijtenen, Cor de Wit en Ans Portengen.
+ Ouwe Muier besluit de Rabobank te bellen om te weten wat er verder gebeurt nu het pinhokje opgeblazen is. 'De zaak is in onderzoek' klinkt het opgewekt aan de andere kant van de lijn. Wanneer het hokje terugkomt is niet bekend. Het staat zelfs niet vast óf het wel terugkomt. Zeker onder de huidige omstandigheden zou binnen je geld op kunnen nemen wel zo klantvriendelijk zijn, maar het mag niet. 'U kunt toch gewoon buiten pinnen' zegt de medewerkster van de bank.
+ Dat is nu juist het probleem, vooral voor senioren. Die zijn vaak onzeker, en bang om beroofd te worden. En om nu in weer en wind, geheel onbeschermd hun euro's uit de muur te trekken, daar zien ze tegenop. Het zal de vernielers van het pinhokje een rotzorg zijn wat de consequenties voor Muiden zijn. Hopelijk denkt de Rabobank er anders over, en leidt het onderzoek er toe, dat er meer rekening gehouden wordt met de klanten dan met de kosten voor het vervangen van het pinhokje. Service, weet u nog wel?
+ De politie weet wie de rotjesjongens zijn die al dagen voor Oudjaar knallend door Muiden trokken. Maar de namen van de vandalen die bezig zijn geweest bij de Rabobank zijn nog niet bekend, zomin als die van de brandstichters op het schoolplein van de PC Hooftschool, waar een aanhangwagen in de hens ging. De daders hadden hierbij haardhout gebruikt, dat bij een huis in de buurt lag opgestapeld. Een oproep op de kabel heeft vorige week nog geen getuigen opgeleverd.
+ Mijn oproep om met Muider spreekwoorden en zegswijzen te komen, was niet tegen dovemansoren gericht. Een selectie uit de rijke oogst: Vroeger zeiden ze op de kruitfabriek 'Niet goed voor je werk, terug naar Ouderkerk'. In de Haven van Huizen staat te lezen 'Spiering is vis, als er niets anders is'. Dit restaurant is een zusje van Floris V; ze weten er dus best dat met een Spiering een Muier bedoeld wordt. Nóg een uitdrukking: 'Hij is al voorbij de Hakkelaarsbrug'. Dit betekent dat iemand dood en begraven is. Het is een Joodse uitdrukking uit het Amsterdam van voor de oorlog, ontleend aan de zeventiende-eeuwse Joodse begraafplaats van Muiderberg. De overledenen werden per trekschuit van Amsterdam naar Muiderberg vervoerd, een tocht van drie uur. De vaart tussen de Hakkelaarsbrug en de begraafplaats heet nog steeds de Jodenvaart.
+ Er waren ook inzendingen, waar je vraag - of uitroeptekens bij kunt zetten. Bijvoorbeeld: 'Niets mag, maar alles kan in Muiden'- 'Liever een Muier uit eigen keus, dan gedwongen geboren'- 'In Weesp begint de Veluwe' - 'Even het dorp in' (nota bene over Muiden!) - 'Zo goedkoop als een pilsje bij Ome Ko' - 'Dat de Bloemendalerpolder groen zou blijven hadden ze óók beloofd' - 'Zo duidelijk als D66' - ' Zo blij als B&W met de Nee-meermin'- 'Beter één keutel in de hand dan de lucht van tien.'
+ In de Volkskrant van zaterdag stond onder de kop 'Het Groene Hart heeft heilige status verloren' een uitvoerig artikel over de aanslag op de leefbaarheid van de Randstad. Ook Muiden werd genoemd. Bij de Bloemendalerpolder stond vermeld: 'toegestemd in bebouwing'. Volgens de krant zou deze polder onder druk van Amsterdam als toegevoegde bouwlocatie zijn aangewezen. Het ligt iets anders. Ooit had Amsterdam een hele nieuwe stadswijk in de Bloemendalerpolder gepland, alsof het eigen gebied was. Bleek een vergissing te zijn. Verder weet de Volkskrant meer dan wij, want de raad moet toestemming voor bebouwing geven, en dat is, voor zover bekend, nog niet gebeurd.
+ Kwamen de inwoners in grote getale naar de Nieuwjaarsreceptie, een dag later, bij de inspraakavond over parkeren en verkeer in de kazerne, bleek dat Muiden, ook al was het onderwerp nog zo belangrijk, het nu wel even welletjes vond. Ook al waren alle stoelen bezet, er was geen sprake van een massabijeenkomst, zoals al die keren dat de bevolking zich tegen de plannen voor het KNSF-terrein verzette. Niettemin laaiden ook nu de gemoederen soms hoog op. Maar wethouder Dick Schulp had het goed in de hand. Hij bleef rustig en redelijk en gaf iedereen volop de kans om zijn hart te luchten. Zo kan het dus ook.
+ Het parkeerbeleid vormde de hoofdschotel van de inspraakavond. Veel aandacht kregen: het al dan niet noodzakelijk zijn van vergunningen in (delen van) Noordwest en Klapwijk, het betalen voor de vergunningen, en met name ook de handhaving van de parkeervoorschriften. Betoogde Hette Zijlstra, de nieuwe voorzitter van de MOR, dat de parkeerwachters kennelijk een bepaald kwantum aan bonnen moeten halen, zoals ze achter muurtjes staan te loeren op hun kans om toe te slaan (wat voor de bezoekers aan Muiden, toch altijd zo'n honderdtwintig- tot honderddertigduizend, bepaald geen stimulans is hier nog eens te komen), andere insprekers ergerden zich er juist aan dat er veel te weinig bekeurd wordt. De algemene vrees is, dat je straks moet betalen, terwijl alle plekjes bezet zijn.
+ Dick Schulp legde maar weer eens uit hoe het systeem in elkaar zit. De opbrengst van de prenten in de betaald parkeerzones vloeien in de gemeentekas, maar het geld van de boetes in vergunninghoudersgebied, hoewel uitgeschreven door parkeerwachters die de gemeente betaalt, gaat naar het Rijk. Dat de handhaving tekort schiet, met name in Mariahoeve, komt omdat er te weinig geld is, en er te weinig BOA's zijn. Hiermee worden parkeerwachten bedoeld die de bevoegdheid hebben bij parkeerovertredingen in het vergunningengebied bekeuringen uit te schrijven.
+ Het was niet de eerste keer dat de wethouder met een verklaring kwam in plaats van met een oplossing, en dat terwijl je toch al het gevoel had, dat de inspraakavond een verplicht nummer was en weinig zoden aan de dijk zal zetten, ook al omdat er uit de zaal vrijwel geen nieuwe gezichtspunten kwamen. Daar komt bij dat wat aangekondigd was als een evaluatie in feite niet meer was dan een toetsing van de al goeddeels uitgewerkte plannen. B&W kunnen volstaan met het bijstellen van de bestaande voorstellen. Maar of daarmee recht gedaan wordt aan de wensen die bij de raad en de bevolking leven?
+ De voorstellen van B&W waren samengevat op een paar A4tjes, die aan de bezoekers werden uitgereikt. Dat was méér gemeentelijke service dan gebruikelijk. Alleen jammer dat er meteen met inspreken werd begonnen, waardoor de zaal niet de kans kreeg te lezen wat B&W van plan is. In de commissievergadering en raadsvergadering die aan de inspraakavond vooraf gingen, was uitvoerig gepraat over parkeren en verkeer. Elke fractie had er zijn eigen kijk op en kwam met suggesties. Op een van de A4tjes stond een beknopte selectie. Er kwamen niet meer dan vier suggesties uit de raad aan bod.
+ Drie van de vier punten waren door B&W voorzien van het advies 'niet doen'. Het waren: de eerste vergunning gratis en voor elke volgende een steeds hoger tarief, in het gehele vergunninghoudersgebied betaald parkeren invoeren (zou niet alleen de vesting bedoeld zijn?) en de inwoners vrijstellen van betalen – en als derde punt: de inwoners het recht geven om tot 18.00 uur gratis op betaald parkeren te mogen staan. Een vierde idee dat uit de raad kwam, wil B&W nader onderzoeken, namelijk de suggestie om op zon - en feestdagen de afzetting van de sluisbrug te verplaatsen naar het begin van de Amsterdamsestraat ter hoogte van de Klensput.
+ Ik vraag me af of de selectie in overleg met de fracties gemaakt is. Er leefden nogal wat andere wensen bij de raadsleden. Ik noem: de keus om de sluisbrug al dan niet af te sluiten aan de bewoners overlaten, 'spitspaaltjes' voor de sluisbrug in plaats van permanente verkeerslichten, een vergoeding vragen voor (bewaakt) parkeren op de grote terreinen buiten de stad, een kliklijn, het wegslepen van overtreders en het verplaatsen van de doseerinstallatie van de Naardervaart naar de Zuidpolderweg. Ook miste ik de opmerkingen over de geringe aandacht van B&W voor de sluisbrugperikelen, de wens om de parkeerproblemen per wijk te inventariseren en het voorbeeld met toelichting van het betaald parkeersysteem in Noordwijk.
+ In de inspraakavond was regelmatig de vraag te horen: 'Waarom moeten wij als inwoners betalen voor de overlast die door de bezoekers wordt veroorzaakt?' Wethouder Schulp antwoordde dat er nu eenmaal geld nodig is om uit de kosten te komen. Vanuit de zaal werd hier tegenover gesteld dat er aan de vergunningen verdiend zou worden. De situatie is dat er keer op keer geld bij moet om quitte te kunnen spelen. En de vraag is bij wie de druk gelegd moet worden, bij de bevolking of bij de bezoekers. Vergeleken met andere plaatsen die veel toeristen trekken, neem alleen al Amsterdam, is het parkeertarief in Muiden aan de lage kant. + 'Muiden kan een voorbeeld nemen aan Sloten in Friesland' was in de wandelgangen de reactie van Anna Waanders: 'In Sloten zegt de gemeente níet: wij zijn noodlijdend, dus de bevolking moet bijspringen. Daar betalen de bezoekers flink wat parkeergeld en liggeld. Ze hebben het graag over voor hun bezoek aan dit mooie stadje'.
+ Drie jaar geleden stond de kwestie 'aquaduct of benuttingsvariant' volop in de aandacht. Jan Bovenlander, de kritische Muier die de knuppel in het hoenderhok had gegooid met zijn ontdekking, dat een verkeerde tekening was ingezet als argument om zo snel mogelijk een aquaduct aan te leggen, was ook de man die met het idee kwam om de benuttingsvariant van een brug voor lokaal verkeer aan de zuidkant van de Vechtbrug aan te grijpen voor een betoog bij Rijkswaterstaat om deze lokale brug te slaan aan de noordkant van de Vechtbrug tussen de Mariahoeveweg en de Maxisweg. Zijn redenering was: aquaduct of niet, Muiden zou zo'n brug prima kunnen gebruiken om het verkeer dat nu door de vesting gaat, op te vangen. Een tunnel onder de Vecht op deze plaats leek hem helemaal ideaal.
+ Het duurde indertijd even eer Dick Schulp in de gaten had, dat het idee van Jan Bovenlander geen aanval op 'zijn' aquaduct was, maar een uitstekend plan. Sindsdien wordt het door de wethouder omhelsd. Omdat de Vechtbrug in de toekomst (zodra het aquaduct er komt, wat nog steeds zeer waarschijnlijk is) uit het landschap gaat verdwijnen, zou ook de wethouder het liefst een ondertunneling tussen de Mariahoeveweg en de Maxisweg willen hebben. Dat verzekert een vrij uitzicht over de Vecht. Maar het kost al gauw twee keer zoveel als een brugverbinding. Geen idee hoeveel het precies zal zijn, maar het is wel zeker dat bruin het niet kan trekken.
+ Gebrek aan geld en wachten op wat komen gaat. De machteloosheid is groot. Dat bleek ook weer tijdens de inspreekavond. Niet alleen de verbinding Mariahoeveweg - Maxisweg is vooralsnog een wensdroom, ook lijkt er geen einde te komen aan het drama met de twee doseerinstallaties ten oosten van Muiderberg, sinds Rijkswaterstaat het heeft laten afweten. Dick Schulp mag er dan van overtuigd zijn dat alles goed komt, het geduld van de Muiers raakt uitgeput. De verkeerslichten hebben inderdaad enige verbetering gebracht, maar nog steeds scheurt het sluipverkeer in de ochtend - én avondspits door het stadje. Hoe maak je daar snel een eind aan?
+ Hoewel de wethouder niet langer beweert dat radicaal afsluiten van de sluisbrug wettelijk verboden is, begint hij te zuchten zodra de spitspaaltjes ter sprake komen. 'De situatie is heel moeilijk', zegt hij dan: 'Muiden heeft maar één weg voor het doorgaand verkeer: die over de sluis, de enige uitwijkmogelijkheid is de A1'. Maar is dit nu hét doorslaggevende argument om geen paaltjes te plaatsen (al dan niet met een transponder, zo'n sesam-open-u-kastje voor de eigen inwoners)? Moeten we wachten tot we een ons wegen?
+ Volgens Schulp zijn permanente verkeerslichten op dit moment een uitkomst. Ze brengen rust in de stad, stelt hij vast en ze helpen het sluipverkeer terug te dringen, zeker als de twee doseerinstallaties ten oosten van Muiderberg, waarop nu al zolang gewacht wordt, eenmaal in gebruik zijn. Samen met de al hoog en breed aangelegde, maar steeds weer vernielde doseerinstallatie aan de Naardervaart bij de Hakkelaar, vormen de installaties een anti-sluipschild voor Muiderberg - en daarmee ook voor Muiden.
+ Er klopt iets niet in het betoog van de wethouder. Hij beweert dat de Muiderbergers willen, dat ze tijdens de spits door Muiden kunnen blijven rijden. Maar dat er indertijd zoveel inwoners van Muiderberg naar de kazerne kwamen om te protesteren, had een andere reden. Het ging hen erom, dat wél aan een oplossing voor het sluipverkeer door Muiden gedacht was, maar níet aan een oplossing voor het sluipverkeer door Muiderberg.
+ Opvallend genoeg hoor je de Muiderbergers niet meer klagen over sluipverkeer door hun dorp, dus het valt kennelijk mee. In elk geval is het sluipverkeer dáár geen reden om híer geen paaltjes voor de sluisbrug te plaatsen. Wanneer deze paaltjes worden ingezet, blijft de oostkant van Muiden bereikbaar voor Muiderbergers, die hier tijdens de spitsuren moeten zijn. Willen ze naar de westkant, dan zullen ze over de Vechtbrug moeten rijden. Een stukje ongemak voor een goed doel: minder drukte, gevaar, lawaai, stank en ergernis in de vesting. Hetzelfde geldt uiteraard voor de Muider automobilisten aan de oostkant van de sluisbrug. Ze zullen tussen zeven en tien een stukje moeten omrijden. Ik weet zeker dat ze daar minder mee zitten dan B&W kennelijk nog steeds vreest. Wat het zwaarst is moet het zwaarst wegen.
+ Om de voorstanders van radicale afsluiting te overtuigen van hun ongelijk, hanteert B&W een onzinargument. Het afsluiten van de sluisbrug zou problemen opleveren met de bevoorrading van de winkels. Nu staan de winkels óf aan de oost - óf aan de westkant van de sluis. Aangezien je Muiden vanuit beide kanten kunt benaderen is lossen en laden dus geen punt.
+ Hette Zijlstra liet weten dat de MOR graag in de zomer een proef wil met een afgesloten sluisbrug op zaterdag. Ook is de verenigde middenstand benieuwd naar het effect van afsluiting tijdens de ochtendspits op een werkdag. Het is duidelijk dat er voor de ondernemers, dankzij de positieve ervaringen met het wandelgebied op zondagen in de zomer geen taboe (meer) rust op het voor een bepaalde tijd afsluiten van de sluisbrug. Wethouder Schulp wees een proef met afsluiting op zaterdag niet af, maar voor een experiment in de week voelde hij niets. Hij had een andere suggestie: aan het eind van het jaar wordt de Groote Zeesluis gerestaureerd. Dat gaat misschien wel een half jaar duren. Als het zover is, zal Muiden noodgedwongen regelmatig afgesloten zijn voor doorgaand verkeer. Een betere proefperiode kun je je niet denken.
+ Ouwe Muier valt de wethouder bij, temeer omdat het geld in het water smijten zou zijn om nu al te besluiten de benodigde € 150.000 uit te trekken voor permanente verkeerslichten. Het is natuurlijk veel verstandiger met een besluit te wachten tot de grote restauratie achter de rug is. Dan weet je tenminste zeker hoe volledige afsluiting werkt. Bovendien is het nogal onhandig om verkeerslichten te installeren, wanneer de brug zelf weggehaald is en het bouwverkeer af en aan rijdt.
+ Dick Schulp krijgt gelijk, dat kan niet missen. Je zult zien dat het verkeer helemaal vastloopt als Muiden potdicht is. Maar het leven gaat door. Misschien is het zelfs wel zo gezellig, zo'n winters wandelgebied. In elk geval is het gezonder en veiliger.
+ Wanneer aan het eind van dit jaar en begin 2005 het verkeer niet meer door Muiden kan wegens de restauratie van de Groote Zeesluizen, moet de politie uit een probleem zien te komen, waar Muiden momenteel mee wordt opgezadeld. Als er een calamiteit op de A1 is, wordt het verkeer maar al te makkelijk door de vesting gestuurd. Twee maanden geleden kregen we in zes weken zeven keer een file vanaf de A1 te verstouwen, één keer zelfs een heel weekend. Er moet tijdens de restauratiewerkzaamheden een oplossing komen om het verkeer op de A1 door te laten stromen, bijvoorbeeld een tijdelijke wegversmalling. Anders zal het Randstadverkeer op de Rijksweg moeten gaan staan wachten tot de sluis klaar is.
+ Tot 19 januari is er nog gelegenheid om naar het gemeentehuis te komen met mondelinge of schriftelijke inspraakbijdrages voor het toekomstige parkeer - en verkeersbeleid. In de commissievergadering van donderdag 26 februari worden de bijgestelde voorstellen van B&W in behandeling genomen en in de raadsvergadering van 18 maart wordt over de voorstellen gestemd. Bij beide vergaderingen krijgt u alsnog gelegenheid om als inwoner uw mening te geven.
+ Denk je dat je alles gehad hebt, valt er ineens een rondschrijven in de bus, waarin de inwoners verzocht wordt een strookje met hun mening over de aanpak van het sluipverkeer naar Het Anker, Postbus 3 te sturen, t.a.v. E. van Bennekom. Het Anker, maar dat is toch het gemeentehuis? En Esther van Bennekom, dat is toch de raadsgriffier? Een ommezwaai van B&W? Uitgesloten! Wie zit hierachter? Het blijken Danielle Westerweel en Marcel Pronk te zijn, die waarschijnlijk heel praktisch redeneerden: elk strookje is een inspraakreacties en alle inspraakreacties moeten naar het gemeentehuis.
+ Een echt sjieke manier van actievoeren is het niet, maar opvallen doet het wel. Iedereen heeft het erover. Van de andere kant: de meeste mensen komen niet gauw uit hun luie stoel, dus de oogst aan strookjes kon wel eens lelijk tegenvallen. Wat voor B&W weer de verleiding groot maakt om een conclusie te trekken waar Danielle en Marcel niet op zitten te wachten, en waar het gros van de Muiers al evenmin blij mee zal zijn.
+ U herinnert zich de keutels over de digitale ambtelijke molens waarin een simpele vraag van Ouwe Muier vastliep? Omdat de DWR hem doorverwees, vroeg hij in een e-mail aan Rijkswaterstaat IJsselmeergebied waarom het Vechtwater de laatste tijd zo glashelder is. Er verscheen een reactie op zijn monitor, waar geen touw aan vast te knopen was. Ouwe Muier gaf de moed op. Rijkswaterstaat ook, getuige een tweede mail. Maar de kous was nog niet af.
+ Een dag later belde Jacques van Alphen, beleidsmedewerker van de sector waterbeheer van DWR, op. Het bleek dat na een lange zwerftocht de vraag over het schone Vechtwater alsnog op het juiste bureau terecht was gekomen. Je kunt niet zeggen dat de verschillende instanties er zich van af gemaakt hebben, temeer omdat Jacques van Alphen het juiste antwoord paraat had. Net op tijd, want het water wordt al weer donkerder. Het zit zo: in de zomertijd is het Vechtwater snel troebel door algengroei en het opwervelen van slibdeeltjes als het water in beroering wordt gebracht. Daar komt bij dat het water in de Vecht tussen april en oktober vanuit het IJmeer wordt aangevoerd, en doorspoelt naar Nigtevecht. Dit betekent niet alleen meer stroming, maar ook meer algen, want algen tieren welig in het IJmeer. Logisch dus dat de Vecht in de wintertijd helderder is. Minder stroming, minder alg, minder scheepvaart, minder slibdeeltjes. Dat het deze winter extra helder zou zijn, is een waarneming die Ouwe Muier voor eigen rekening moet nemen.
+ Een kleine opkomst en geen pottenkijkers. Het lijkt een ideale situatie om als bestuurder snel je doel te bereiken. Maar dat het kan tegenvallen, ondervond wethouder Leupen in de kazerne waar een inspraakavond werd gehouden over de plannen rond de Jozefschool. De buurt verzette zich fel tegen zowel de plaatsing van drie noodlokalen bij de betonnen plaat voor de vestingwal, als tegen uitbreiding van de school zelf. Het gaat om exact hetzelfde ontwerp (drie lokalen bovenop de huidige school en één eraan) als indertijd van tafel geveegd omdat het veel te duur zou zijn. Er hangt nu een prijskaartje van 1,1 miljoen euro aan.
+ Ook het schoolbestuur kreeg het zwaar te verduren. De Bouvywijkbewoners twijfelen er hevig aan of het aantal leerlingen niet nog verder zal stijgen. Het schoolbestuur mag dit wel beweren, maar wil het niet garanderen. Ook wordt gevreesd dat het KNSF-terrein nog steeds in beeld is bij het schoolbestuur. Dat zou een kapitaalsvernietiging kunnen betekenen, net als eertijds toen het bestuur van de Jozefschool huisvesting in het Anker afwees, waarna deze school werd afgebroken. Eerst maar eens afwachten of de uitbreiding doorgaat. Het kan wel allemaal eens veel langer gaan duren dat het gemeente – en het schoolbestuur lief is. Een zevental buurtgenoten is bereid hun bezwaren zonodig tot aan de Raad van State kenbaar te maken.
+ Er is veel belangstelling voor het prachtboek van Henk van Ginkel over de geschiedenis van Muiden. De leden van de Stichting Muiden1050 kregen een presentatie-exemplaar met harde kaft en opdracht uit handen van de burgemeester. De andere Muiers zullen 'Het Rijke verleden van vestingstad Muiden' moeten kopen. Het dikke boek begint met de oorkonde waarin Muiden voor het eerst genoemd wordt, en de oorkonde waarmee Muiden stadsrechten kreeg en eindigt met een lijst van namen van raadsleden vanaf 1817 tot heden. Daartussenin valt te genieten van boeiende teksten en vele vaak onbekende prenten. Wie nog een exemplaar met een harde kaft wil, moet snel zijn. Er zijn er nog maar een paar over. Bestellen bij de voorzitter van de Historische Kring Stad Muiden Joop Lahnstein, het Hert 14, telefoon 264469.
+ Ouwe Muier ontving een mail van ene 'Rico the King of the Trombone'. Zijn boodschap luidde: 'Laatst zat ik bij Ome Ko op het terras toen er een grote boot (de Anna) langskwam. Wie schetst mijn verbazing: naast de schipper stond een stille man. Dat klopte ook wel want het was de geest van de heer Rien Poortvliet. Kan iemand mij uitleggen wat de geest van Rien Poortvliet op de Anna doet en hoe hij in Muiden terecht is gekomen? Volgens mij is het eigenlijk een nep Amsterdammer uit Hoofddorp.' Kan iemand Ouwe Muier vertellen wie Rico the King of the Trombone is, en zeggen wat zijn bedoeling wel mag zijn? Ook voor de schipper van de Anna is het een raadsel.
+ 'Lost passport' stond te lezen op een mysterieus postertje in de Amsterdamsestraat. Het was een boodschap van de Cubaan Julio Cesar Romero Rodriquez. Blijkens de tekst had hij op Nieuwjaarsdag rond 11 uur in deze omgeving zijn paspoort verloren. Zijn naam was duidelijk te lezen, maar het telefoonnummer, waarop je hem kon bereiken, was verregend. Het maakte zijn noodkreet extra triest.
+ Je komt elkaar tegen bij de AVRO en je komt elkaar tegen in Muiden. Ook Annelies Toebak gezien op de TV? Ze gymt 's morgens ritmisch mee in het altijd glunderende groepje van 'Nederland in beweging'. Ook vertelde ze in de camera hoe het komt dat ze zo soepel is.
+ Zegt Ad van der Vliet: 'die klankbordgroep uit de bevolking voor het KNSF-terrein is niets nieuws, ik heb al jaren de Schoutencommissie'.
+ Zou de geschiedenis zich herhalen? Geen aquaduct in de Vecht, geen woningbouw in de Bloemendalerpolder. Geen tunnel onder de Vecht, geen woningbouw op het KNSF-terrein. (Een gevaarlijke grap. Het is te hopen dat het de vrienden van Kruitburg niet op een idee brengt. Ze zijn in staat Muiden's kleinschaligheid op te offeren om de aanleg van een tunnel onder, of een brug over de Vecht aan de Muider kant van de grote brug gefinancierd te krijgen met massale bouw op het KNSF-terrein.)
+ Vroeger werd je als nieuwsjager bij de hoofdredacteur op het matje geroepen als hem ter ore kwam dat een hotemetoot zeer tevreden was over wat er over hem in de krant stond.
+ Of het toeval was, of een beetje slordig, of een nieuwe tactiek om geruisloos plannetjes te verwezenlijken, Joost mag het weten, maar dat er zo weinig ruchtbaarheid is gegeven aan de twee inspraakavonden die vorige week werden gehouden, past niet bepaald in de goede communicatievoornemens van de gemeente. De inspraak over parkeren en verkeer kwam pas op de kabel, toen de redactie hierover door ingezetenen werd ingeseind, en wat betreft de inspraak over de ontwikkelingen rond de verbouwing van de Jozefschool en het plaatsen van noodlokalen, daar wist alleen de buurt van.
+ Over communicatie gesproken. Ik moet bekennen dat ik heel even het spoor bijster was toen ik de toelichting op de gemeentebegroting in het gemeentelijke voorlichtingsblad las. Maar ik was weer helemaal bij de les, toen ik onder het kopje 'Financiering' las: 'In feite de bekende treasuryparagraaf' en bij 'Weerstandsvermogen': 'Een verder ontwikkelde risioparagraaf'. Maar natúúrlijk, klaar als een klontje toch?
+ Het CDA is zich aan het vernieuwen. Kijk maar naar het kapsel van Dick Schulp.
+ Het is een advertentie, maar ook een puik idee. Schilder Arjan Buninga moedigt iedereen die gestopt is met roken aan om 2004 te starten met een fris en stralend geschilderd interieur. Vergeet je leed, de kwast erover!
+ Ouwe Muier werd bestraffend toegesproken door een Muidense. Ze zette haar woorden kracht bij met een geheven wijsvinger. Ze zei: 'U moet maar eens beseffen, dat het niet iedereen gegeven is humor te begrijpen'.
+ De elfstedentocht moet nog komen, maar de futen in de Singelgracht zijn al verliefd.