- terug naar het overzicht van Nieuwe Spierings en Verse Keutels

De Nieuwe Spiering, Verse Keutels door 'Ouwe Muier'
© : Alle rechten zijn voorbehouden
NIEUWE SPIERING, VERSE KEUTELS
Losse flodders en voltreffers van het keutelfront.

01-dec-2002

+ Lam en Ta draaien elke dinsdag prima in Muiden met hun warme Vietnamese happen. Ze zijn vaak uitverkocht. Vanwege de belangstelling, maar ook omdat Lam en Ta voorzichtig inkopen, want ze gebruiken uitsluitend verse ingrediënten. Hun bescheidenheid speelt de twee parten. Zo vroegen ze bij de gemeente een vergunning aan tot zes uur. Maar ook na zessen bleken er veel mensen te zijn, die in plaats van zelf te koken een warme hap in huis halen. Genoeg om er de kraam voor open te houden, hebben Lam en Ta geconstateerd. Ze hebben dan ook gevraagd om volgend jaar tot halfzeven te mogen blijven staan. Tot halfzeven. Niet zeven uur of half acht, of nog later. Dat kan altijd nog. Lam en Ta zijn geduldig.
+ Dat je met een bescheiden houding toch wel wat kunt bereiken, mag blijken uit het feit, dat ze het voor elkaar hebben om volgend jaar vijf dagen achtereen elke dag in een andere plaats te staan. Naast Muiden en Muiderberg ook Eemnes, Blaricum en Almere. Op zondag zijn ze vrij, de maandag is voor de inkoop. Lam en Ta hadden het liefst (ook) op vrijdag in Muiden gestaan, maar dat kon niet. De gemeente houdt het aantal kramen beperkt.
+ Een groepje Muider jongens en meisjes in de brugklasleeftijd staat verbaasd naar het enorme, diepe gat op het Vestingplein te kijken.'Wat komt híer nou weer?' Misschien dat Rita Kop van de kaaskraam het weet. Ze gaan naar haar toe. 'Het is de bedoeling dat hier een zwembad komt', zegt Rita: 'Kijk maar naar die twee reddingsboeien, die hebben ze alvast opgehangen.' De boeien hangen er inderdaad. 'Wanneer is bekend of het doorgaat?' vragen de brugpiepers haar.
+ Rita belooft dat ze het 's middags op het gemeentehuis zal vragen. Aan het eind van de middag komt de hele club op haar kraam af. 'Het gaat niet door', zegt Rita', maar ik heb toch goed nieuws: 'Er komt een ijsbaan'. Ze staan raar te kijken. 'Ik maak maar grapjes hoor', zegt Rita. Ze vonden het niet erg. Het kaasvrouwtje van Muiden geeft toe dat de jeugd bij de neus nemen makkelijker is dan de jeugd uitleggen wat een bergbezinkbassin is en waar het toe dient.
+ Het heeft inderdaad veel weg van een buitenbad, dat langgerekte, met water gevulde vierhoekige gat. Iedereen is enorm nieuwsgierig. Vooral vrijdag stonden er veel mensen achter de hekken. Er was toen iets bijzonders aan de hand. Vanaf tien uur kwam er tot vier keer toe een colonne van maar liefst tien zware betontransportauto's het Vestingplein op zetten. Elke auto vervoerde tien kubieke meter beton, opgehaald bij Eemland Beton in Eemnes.
+ Vanuit een gigantische, hoge betonmolen werd de inhoud van elke auto in het bassin gespoten, totdat er, onder water, over de gehele vloer een gelijkmatige laag van een meter beton lag. Regelmatig daalden duikers de diepte in om te controleren of alles verliep zoals het moest. Ze keken bijvoorbeeld of er zich geen grindnesten hadden gevormd, waardoor er water door de betonbodem zou kunnen komen.
+ Er verdween in totaal vierhonderd kuub beton in het acht tot tien meter diepe bassin. De operatie verliep vlot, maar niet vlekkeloos. Het werk stond anderhalf uur stil toen de betonmolen stuk ging en moest worden gerepareerd. Rond halfzeven was het karwei geklaard en kon iedereen naar huis.
+ Het systeem om beton onder het water aan te brengen, wordt vooral toegepast bij projecten met een hoge grondwaterstand, zoals hier in Muiden, maar ook bijvoorbeeld bij de aanleg van de Gooiboog. Het gaat snel en het geeft een gegarandeerd waterdichte afdekking. Maar is nog een andere, doorslaggevende, reden. Als het gat leeggepompt zou worden,zouden de wanden door de enorme tegendruk van het omringende grondwater inklappen. Dan zouden de snackbar met Eric en Denise, zo goed als de kramen met Dirk en Lam en Ta samen met het Muizenfort in het zwembad verdwijnen. Het was zo al spectaculair genoeg.
+ Zwemmen op het Vestingplein was er hooguit bij voor de duikers. En schaatsers zullen er al evenmin hun hart op kunnen halen. Die kunnen voorlopig terecht op het parkeerterrein van de Maxis, waarop immers een ijsbaan is aangelegd. Gaat dat zien! IJspret op het parkeerterrein: even de sneeuwkettingen om en karren maar.
+ In de krant stond een foto van burgemeester Smith tussen leden van een schaatsclub, met wie hij als openingsstunt de strijd op de ijsbaan had aangebonden. De burgemeester hield de jongelui niet bij, terwijl hij toch moeiteloos de laatste Elfstedentocht uitreed. Maar dat was rechttoe rechtaan: verstand op nul en blik op oneindig. Op de ijsbaan moest hij aan één stuk door pootje over. Daar had hij moeite mee. Toch wel opvallend voor iemand die normaal kort door de bocht gaat.
+ IJs en weder dienende vindt volgend jaar, om precies te zijn op 17 september, de feestelijke opening plaats van een geheel vernieuwde, niet meer herkenbare Maxis. Alleen de buitenmuren blijven overeind. Daarbinnen wordt een compleet winkelcentrum gevestigd met een centrale ingang. Het hart van dit centrum zal worden gevormd door een C1000 supermarkt: de grootste van Nederland. Verder zullen er onder meer een Blokker komen en ook winkels voor kleding en sport, plus nog wat kleinere zaken. Tijdens de bouw van dit super weidewinkelcentrum gaat de verkoop gewoon door. De Maxis wordt ondergebracht in een noodgebouw op het, dan allang weer ijsvrije, parkeerterrein.
+ In en om de geldautomaat van de Rabobank sloegen vandalen toe. Een briefje op de flappentap verwees naar een automaat 'in de buurt': Prinses Irenelaan 6, Weesp. Binnen geld halen was er niet bij, ook al was het ochtend en het kantoor dus open. Gelukkig was het euvel al gauw verholpen, want wanneer je op de bus naar Weesp bent aangewezen om geld uit de muur te trekken, ben je al gauw een ochtend kwijt. Wel vervelend dat het 'bankpasslot' van de deur af is. Nu kan iedereen zomaar binnenstappen terwijl je je bankbiljetten staat te tellen.
+ 'Ik heb een keutel', meldt Gerrit Gort van de Lange Muiderweg en hij vertelt dat hij op een dag bij thuiskomst een fiets met een kinderzitje, plus fietstassen langs de weg voor zijn ark zag liggen. Hij zette de fiets voor de poort, in de hoop dat de rechtmatige eigenaar hem zou ophalen, wat niet gebeurde. Wel ontdekte hij dat zijn eigen kanariegele beachbike, een heel aparte fiets, verdwenen was. Conclusie: een fietsendief had de fiets met het kinderzitje verruild voor zijn tweewielige pronkstuk.
+ Gerrit Gort beredeneerde dat de fiets met het kinderzitje ook gejat was, want een fietsendief met een kinderzitje leek hem onwaarschijnlijk. Hij dook diep in de fietstassen en viste er iets uit, wat de politie op het spoor van de eigenaar zou kunnen brengen, namelijk een bonnetje van de Bruna in Almere met het nummer van een bankpasje. Hij ging naar de politie, gaf één gevonden en één gestolen fiets aan, en overhandigde het bonnetje.
+ Daarna gebeurde er niets. Blijkbaar had de politie het te druk met andere zaken, zoals het bekeuren van automobilisten die hun bolide op de stoep voor De Doelen hadden geparkeerd. Volgens Gerrit zou via de bank in drie seconden te achterhalen zijn, van wie het bonnetje en daarmee de fiets zou zijn. Omdat de politie in Muiden er niet aan toe kwam, toog Gerrit met het bonnetje naar de politie in Weesp, die al evenmin drie seconden de tijd vond om een naam op te speuren. Inmiddels rijdt Gerrit Gort, totdat de eigenaar zich meldt, rond op een zwarte fiets in plaats van op zijn kanariegele beachbike. Dit duurt nu al drie maanden. Het kinderzitje heeft hij eraf gehaald.
+ De eigenaar van een knaloranje sloep uit Muiden (nee, we noemen geen namen) wordt regelmatig door de sluiswachters gesommeerd op te hoepelen, wanneer hij brutaalweg op de wachtplaats voor de sluis gaat liggen. Hij is het daar niet mee eens: 'Als ik naar de kroeg ga, moet de DWR maar een plekje voor me vinden'.
+ Hoe kan dat nu toch? De feestverlichting in de Dorpsstraat in Muiderberg is veel uitbundiger dan de decemberverlichting in Muiden, terwijl de Muiderbergse lampjes amper een fractie gekost kunnen hebben van wat Muiden aan zijn feestverlichtinginstallaties kwijt is. Zouden ze het in het dorp misschien slimmer hebben aangepakt?
+ Tijdens de storm sloeg de glazen deur van de snackbar van Eric en Denise met een daverende klap dicht. De klap was zo hard, dat er duizend barsten en barstjes in het glas sprongen. Maar om met Johan Cruyf te spreken: elk nadeel heb ze voordeel. Want het effect is schitterend: het lijkt wel een kunstwerk. Ze overwegen dan ook het zo te laten.
+ Op de voorpagina van de Gooi – en Eemlander van 27 november staat dat er door tekorten pas in 2006 maatregelen tegen de files te verwachten zijn. Er staat onder meer: 'De aanpak van de brug in de A1 bij Muiden is uitgesteld van 2004 naar 2006'. Naast het verbreden van de huidige Vechtbrug wordt als optie de aanleg van een tweede burg over de Vecht genoemd. Een andere optie ('wat de gemeente Muiden wil' volgens de krant) is 'het aanleggen van een aquaduct, waardoor de geluidshinder aanzienlijk zou afnemen'. Maar de geluidsoverlast voor Muiden zal heel wat minder indruk maken op Den Haag dan het veel zwaardere argument, dat een aquaduct in de Vecht de doorstroming zowel op de weg als over het water in hoge mate bevordert.
+ Zo zie je maar weer wat er van komt als Muiden de klepperende brug keer op keer opspeelt als hét argument voor een versnelde aanleg van het aquaduct. De pers licht de lokale lawaaiklacht er steeds weer gniffelend uit. Dat is vervelend, want het leidt de aandacht af van het verlies van tijd en geld door de files. Hoe meer Muiden op de geluidsoverlast voor het stadje hamert, hoe minder Muiden in Den Haag serieus wordt genomen.
+ Als oplossing op korte termijn voor het echte probleem, dat van de doorstroming, voert Rijkswaterstaat het benutten van de vluchtstroken op de A1 op. Burgemeester Smith, zo schrijft de krant, reageert teleurgesteld op het uitstel, maar ziet toch een lichtpuntje: 'Misschien geeft het wat ruimte om onze plannen voor het aquaduct wat eerder aan de orde te stellen'. Prima, maar vergeet dan even die klepperende brug. Dat is meer iets voor de wethouder om een goeie beurt bij de bevolking te maken bij de gemeenteraadsverkiezingen.
+ Laatste nieuws: Rijkswaterstaat is de klachten uit Muiden over het lawaai van de brug beu. Werd er in het verleden gewacht tot er weer geklaagd werd, eer men er iets aan deed, nu wil Rijkswaterstaat de klachten vóór zijn door een preventieve maatregel. Volgens een vast schema zal vier keer per jaar een werkboot worden aangerukt, van waar af alle bouten onder het brugdek worden aangedraaid. Het voordeel laat zich raden. Rijkswaterstaat vraagt 'waar heb je het over?', zodra het Muider stokpaardje weer van stal gehaald wordt.
+ Laatste nieuwtje: bij de grote storm van eind oktober sneuvelde het grote bord met de doorvaarttijden dat, gezien vanuit Weesp, vlak voor de Vechtbrug staat. Het bord ligt nog steeds geknakt achterover tussen de dukdalven. Er wordt kennelijk op gegokt dat de scheepvaart wel weet dat de Vechtbrug in wintertijd uitsluitend op werkdagen draait en dan alleen tussen de middag.
+ Het bedienen van bruggen op afstand, een actuele ontwikkeling in met name Utrecht en Weesp, speelt voorlopig niet in Muiden. Het wachten is op wat er rond de A1 staat te gebeuren. Mogelijk dat, als er een parallelbrug naast de grote brug in de A1 komt, deze in één moeite door samen met de grote brug op afstand bediend wordt. Hetzelfde geldt voor een eventuele brug over de Muidertrekvaart als het kruitfabriekterrein in de toekomst mocht worden ontsloten en hier woningen en bedrijven komen. Als ze toch deze kant uitkomen met afstandsbediening is dit een kwestie van een kabel doortrekken.
+ Afstandsbediening van de Groote Zeesluizen is niet aan de orde, zegt DWR regiohoofd voor de Gooi – en Vechtstreek Jan Portengen: 'er zijn geen plannen voor, en als het al ooit zover mocht komen dan zal het alleen voor de winter gelden'. Tijdens het vaarseizoen is bedienen op afstand geen doen. Je moet er niet aan denken dat op mooie dagen de ene na de andere aanwijzing voor de scheepvaart door het hart van Muiden schalt. Zo'n metalen stem zal ook op een winterdag geen pretje zijn, maar dan is er nauwelijks verkeer op de Vecht. Er valt vaak de hele dag nauwelijks meer voor de sluiswachter te doen dan afwachten tot er weer een schip aan komt. Nogal geestdodend, zegt Jan Portengen.
+ Het zit er dik in dat eind volgend jaar een start wordt gemaakt met de hoognodige renovatie van de Groote Zeesluizen. Direct na het vaarseizoen is een ingrijpende, peperdure restauratie te verwachten, die waarschijnlijk maar liefst negen maanden gaat duren. Gedurende die tijd zal het scheepvaartverkeer onafgebroken gestremd zijn. Dit is niet het geval als kolk voor kolk wordt aangepakt, maar dat zou de renovatie veel duurder maken, dan de 3,5 miljoen euro, die een aanpak ineens kost, zegt DWR. Het scheepvaartblad Schuttevaer meldt dat onder meer de Hiswa en de Muider charterschippers protesteren tegen de langdurige sluiting.
+ In de belangrijke DWR vergadering van 12 december wordt besloten wat er gaat gebeuren: van oktober 2003 tot juni 2004 de zeesluizen in één keer restaureren, of toch kolk na kolk renoveren, zodat de schepen in principe de sluis kunnen blijven passeren. In het laatste geval is men drie maanden langer bezig en worden de kosten een kwart miljoen hoger geschat.
+ DWR verwacht de bruine vloot tegemoet te kunnen komen. Als de sluis droogvalt, komen er immers wachtplaatsen in de haven vrij. Dat betekent plaats voor twaalf platbodems. Voor het overige verkeer op het water valt tijdens de werkzaamheden aan de sluis valt er niet aan te ontkomen: er moet worden omgevaren. Dat dient dan te gebeuren via Weesp, Nigtevecht en de Muidertrekvaart.
+ De protesterende partijen voelen zich voor het blok gezet. DWR zou tal van praktische problemen over het hoofd hebben gezien. Ook wordt deze dienst gebrek aan communicatie verweten. 'Je kunt niet zomaar zeggen: en nu gaan we negen maanden dicht', protesteert schipper Cocky Nooteboom. Ook de Hiswa klaagt slecht te zijn geïnformeerd. Als beide kolken negen maanden gesloten worden vreest de Hiswa enorme gevolgen voor de watersportondernemers, en dan niet alleen voor die uit Muiden, maar ook bijvoorbeeld de Loosdrechtse watersportbedrijven. De Koninklijke Schuttevaer Utrecht voorziet een onveilige situatie voor de charter - en recreatievaart: 'Het is onverantwoord als al deze schepen over het Amsterdam - Rijnkanaal moeten, dit kanaal is een transportweg voor de beroepsvaart'.
+ Het spreekt vanzelf dat het beeld van de vesting Muiden negen maanden zal worden beheerst door de renovatie van de Grote Zeesluizen, net als een kwart eeuw geleden. Wanneer er geen schepen door de sluis kunnen, wil dit niet zeggen dat het verkeer over de sluisbrug ongestoord kan blijven doorstromen. Ook op dit punt zijn er de nodige maatregelen te verwachten.
+ Twee bekende Muider oud-raadsleden van de PvdA zijn na diverse voorronden door het bestuur van de PvdA Noord-Holland geplaatst op de ontwerp kandidatenlijst voor de Statenverkiezingen op 11 maart 2003. Hette Zijlstra kreeg de twaalfde plaats toegewezen en scoorde daarmee het hoogst van alle kandidaten uit het gewest Gooi – en Vechtstreek. Wiebe de Haan eindigde op de 23ste plaats. Er staan in totaal 32 kandidaten op de lijst. De helft van de mannen en vrouwen op de eerste twintig plaatsen is nog geen Statenlid. Op 21 december laten de gewestelijke afgevaardigden weten of zij het eens zijn met de voordracht van het bestuur.
+ De PvdA fractie in de Provinciale Staten telt momenteel zestien leden, van wie er twee gedeputeerde, zeg maar wethouder, zijn. Als de PvdA overeind krabbelt na de klap van de verkiezingen, wat gezien de jongste peilingen zeker te verwachten is, mag je ervan uitgaan dat Hette op een verkiesbare plaats staat. Hij zal dan ook geen voorkeurstemmen nodig hebben, maar hij ligt zo goed in Muiden dat hij die ongetwijfeld krijgt.
+ De beoordeling van het partijbestuur luidt : 'Hette Zijlstra, Muiderberg, 1956, man, nieuw. Zijn ervaring met het openbaar bestuur heeft hij lokaal opgedaan. Als raadslid en interim-manager heeft hij voldoende gewicht om zichzelf snel in te werken. Daarnaast achten wij hem gezien zijn ervaringen in Muiden in staat om een stimulerende rol te vervullen naar zijn fractiegenoten. Voorkeur beleidsgebieden: financiën, economie, planologie, personeel, organisatie, etc'.
+ Wiebe de Haan, oud-nestor van de Muider raad, krijgt maar twee regels mee: 'Wiebe de Haan, Muiden, 1944, man, nieuw. Wiebe combineert een langdurige ervaring in de lokale politiek en een loopbaan in de ICT'. Wie van de twee treedt in de voetsporen van Frans Tielrooy (man, oud), de gedeputeerde uit Muiderberg, die vocht als een leeuw voor een groene Bloemendalerpolder? Eerst maar even de verkiezingen afwachten.
+ Ik kom nog even terug op het verschijnsel dat nogal wat Muiers, geboren of ongeboren, hun stad 'dorp' noemen. Menigeen geeft beschaamd toe zich hier inderdaad schuldig aan te maken. Ik signaleerde al, dat Jan Melis voor menig Muier als 'de dorpssmid' door het leven ging. Zo is hij ook vereeuwigd. Kijk maar op het plaatje op de achterkant van de sokkel van zijn beeldje op de sluis. Daar staat in gegraveerd: 'dorpssmid'.
+ Met dit kleine verraad heeft Muiden zijn stadsrechten natuurlijk niet ingeleverd. Sterker nog: het stak menig aanwezige tijdens de uitvaart van Jan Melis toen de jonge, net in Muiderberg beroepen dominee vloekte in de kerk door Muiden consequent 'het dorp' te noemen. Het is al erg genoeg als Muiers dit doen. Voor niet - Muiers zou het moeten worden verboden op straffe van verbanning. De jonge dominee is vertrokken naar Afrika.
+ De wegwerkers die de Weesperweg inrichten als Duurzaam Veilig gebied, trekken er zo hard aan, dat het al vreemd moet lopen als het karwei niet voor de Kerst geklaard is. Wat meteen opvalt, is de bocht als je Muiden binnenkomt. Een lekker gluiperig bochtje, daar wil je wel voor afremmen. Jammer dat er niet zo'n zelfde bocht is als je Muiden uitrijdt, dan is de weg kaarsrecht. Je zult zien dat de verkeersdrempel voorbij het Karveel straks dienst doet als startblok voor jakkeraars, 50 km of niet.
+ De drempels zelf, zoals die opgenomen zijn in het plateau bij het Karveel, nopen tot rustig rijden, in elk geval rustiger dan bij de nepdrempels die er tot voor kort lagen. Dat bleek dit weekend al, toen de vernieuwde Weesperweg, hoewel nog niet gemarkeerd, alvast tot aan het Karveel werd opengesteld.
+ Er resten nog drie vragen. Het eiland in de weg voor de afslag naar de Maxisweg was deze zomer nog een mooi bloembed. Nu is het een lange, slingerende, met beton volgestorte kuip. Komen er bloembakken op te staan? Graag. En komt er een markering op het gedeelte waar fietspad en wandelpad ineens een stukje zonder afscheiding naast elkaar optrekken? Graag, want iedere fietser of bromfietser die het wandelpad op schiet om een piepklein stukje af te steken is een potentieel gevaar voor voetgangers.
+ Tenslotte: valt het huidige wandelpad ook onder Duurzaam Veilig? Dan moet er maar gauw iets duurzaam veiligs gebeuren. Zeker op het asfalt gedeelte. De boomwortels kruipen onder het wegdek door en werpen scherpgekante, keiharde molshopen op. Zelf maakte ik zo'n smak in het donker, dat ik nog dagen met pijn in pols en zij heb rondgelopen. Nota bene op mijn vakantieadres.
+ Webmaster Jan Bovenlander greep net naast het aanbod dat Ad van der Vliet op de kabel deed, om een grote partij betonnen damwandplanken gratis te komen ophalen. Kees Meester van de Noordpolderkade was hem voor. Jan had de planken graag willen gebruiken om zijn tuin geluiddicht af te sluiten. Hij vond het niet erg dat hij te laat was. De dikte van de planken, tien centimeter, leek hem achteraf toch te weinig. (U moet niet alles geloven wat u op muideninfo leest! redactie muideninfo.) Waar Kees Meester de planken voor nodig heeft is niet duidelijk. Misschien wil hij, als het buiten werking gestelde oude gemaal verdwijnt, het gat dat dan achterblijft, afdammen. Het zou ook kunnen dat hij de planken achter de hand houdt voor het geval de gloednieuwe beschoeiing, die DWR ook voor zijn boerderij aanbrengt het mocht begeven.
+ Woningtoewijzing en jeugdopvang zijn twee ongrijpbare onderwerpen waar oeverloos door de Muider politiek over gedelibereerd wordt. Ik had het te doen met jeugdwerker Sjoerd Bouman, die na vier jaar alweer kennis moest maken met leden van de raad en de commissie, omdat vrijwel de hele oude garde vervangen is. Hij moest alles weer uitleggen. Nog voor Sjoerd iets kon zeggen, klonk uit de mond van toegevoegd commissielid Dick Methorst het verwijt, dat 95% van het uitgetrokken budget opgaat aan salaris. Ook ontwrong Dick Methorst als een grootinquisiteur de arme jeugdwerker de bekentenis, dat hij deze euvele moed gehad had om, op zoek naar een zaaltje voor jongeren, Crescendo te bellen. Dat is toch wel het ergste wat je kunt doen!
+ Raadslid Gea Heijnen liet tijdens de commissievergadering met klem weten dat de kerstboom op de sluis dit jaar fraaier dient te zijn dan dat kreng van vorig jaar. Aangezien er geen vertegenwoordiging van de MOR, die de kerstboom plaatst, op de publieke tribune zat, en ik het van harte met haar eens ben, hoop ik de Muider gemeenschap een dienst te bewijzen door de MOR wakker te schudden met het doorgeven van Gea's kerstwens middels deze vroege kerstkeutel.
+ Muiden moet niet gek opkijken als er over enige tijd voor de parkeervergunningen betaald moet worden. In de betreffende commissievergadering stuitte deze overweging van B&W vooralsnog niet op tegenstand. Maar dan moet het wel zo zijn, dat je met je vergunning ook overal op betaald parkeren mag staan, bepleitte Eric Hoetmer. Op 12 december komt het discussiestuk over het parkeerbeleid in de gemeenteraad. Tot ziens op de publieke tribune.
+ Waardig schrijdend als Sinterklaas, maar dan in vrijetijdskleding, ging werelddamkampioen tevens Muier Ton Sybrands de borden langs van zijn negen tegenstanders bij de simultaan damwedstrijd ten bate van Zhlobin, die zaterdag tijdens de traditionele klaverjasmarathon in de voetbalkantine van SC Muiden werd gehouden. In twee rondes pakte hij in moordend tempo zijn tegenstanders in, zelfs Timon, terwijl die toch af en toe stiekem een steen terug zette. Hoewel het hem geen enkele moeite kostte om te winnen, deed Ton Sybrands voorkomen alsof hij over elke zet diep nadacht. Zo hield hij iedereen in zijn waarde. Aardige man. Mag blijven.
+ Burgemeester Smith vraagt zich nu al ruim een jaar af wat echte pers is, zodat hij kan beslissen welke website in Muiden in aanmerking komt voor een gratis persabonnement op de raadsstukken. Dat hij dat niet weet! Echte pers is commercieel en praat de gevestigde orde naar de mond. Onechte pers is ideëel en stelt zich kritisch op.
+ Ouwe Muier is benaderd door twee bestuursleden van de Stichting 1050 jaar Muiden met de vraag of hij ter gelegenheid van het grote jubileum zijn keutels, die hij sinds twee jaar publiekelijk afscheidt, niet wil bundelen in een Groot Keutelboek. Hij begrijpt de Stichting wel. Waar anders dan in de 150 keutelafleveringen vind je het Muiden van vandaag wetenschappelijk verantwoord van minuut tot minuut beschreven? Uw chroniqueur wil er wèl vijftienduizend gulden voor vangen. Moet kunnen: de Stichting heeft geld zat. En als ze het voor nop willen, halen ze de keutels zelf maar van Internet af. Het zijn er niet meer dan een kleine zesduizend.
+ Ik lees in NRC Handelsblad dat de bekende dwarsligger Jacques Gans ooit eens Anton Heijboer van de barkruk sloeg, toen deze aan Harry Mulisch vroeg: 'Zeg, die journalist die elke dag zo'n keuteltje in De Telegraaf schrijft, hoe heet-ie ook alweer? De Zwaan of zoiets, of Kip, of Eend. Je weet toch wie ik bedoel, De Haan, of Mus of Meeuw?' Het is maar dat u weet wat iemand te wachten staat die zich denigrerend over keutels uitlaat. U bent gewaarschuwd.

Ouwe Muier



naar het begin van deze pagina
terug naar het overzicht van Nieuwe Spierings en Verse Keutels



U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: