NIEUWE SPIERING, VERSE KEUTELS Recht voor z'n raapse en bekakte keutels kletsen in de kazerne.
22-sep-2002
+ Hoog Haags en plat Amsterdams galmden door de grote zaal van de Kazerne, waar zo'n dikke tachtig bewoners van de Weesperstraat en Singelstraat en omgeving de kans aangrepen om te laten weten wat iedereen al wist, of op z'n minst kon weten, namelijk dat er geen enkele behoefte bestaat aan een eenrichtingscircuit in deze twee Muider straten.
+ Hoewel: kon weten? Er was aanvankelijk wel degelijk een handjevol bewoners die verdacht veel op voorstanders leken, gezien de opwekking die ze voor hun raam hadden gehangen om toch vooral met 'bewoners en betrokkenen' over de mogelijkheid van eenrichtingsverkeer te komen praten. Niet toevallig hingen er de volgende dag nog maar twee van die posters.
+ De voorstanders waren wel aanwezig, maar bleken geheel onthand, toen wethouder Schulp na drie kwartier rumoer en geroezemoes in de Kazerne de aanwezige voorstanders verzocht hun hand in de lucht te steken. Er ging er niet één omhoog. En zo kreeg Kunie de Baat d'r hartenkreet op grote schaal gehoor. Dat iedereen achter haar zou staan, dat had Kunie zich niet durven dromen.
+ Eigenlijk had Dick Schulp al meteen kunnen beginnen met het tellen van de voorstanders. Maar dan was het niet zo'n boeiende avond geworden, want dat was het zeker. Dick Schulp, die de bui al zag hangen, betoogde dat de enige bedoeling van de avond was te horen hoe de buurt over eenrichtingsverkeer denkt. Hij zei dat de gemeente signalen vanuit de bevolking had opgevangen, dat hieraan wellicht behoefte zou zijn. De gemeente zelf had geen standpunt. De keus was aan het volk.
+ Tot zover leek er niets aan de hand. Het volk dreigde pas in opstand te komen, toen Frank Ratelband de voorstanders uitnodigde de zaal te vertellen wat dan wel de voordelen van eenrichtingsverkeer zouden zijn. Die voordelen waren er niet, zomin als er voorstanders waren – althans, ze meldden zich niet. Nadelen daarentegen bleken er wèl te zijn: geen kant uitkunnen als de smalle weg geblokkeerd zou zijn bijvoorbeeld, en extra verkeersbewegingen – eerst de hele Singelstraat door: je zal toch voor in de Weesperstraat wonen.
+ Om nog maar te zwijgen over misschien wel het belangrijkste punt, te weten: straten met eenrichtingsverkeer zijn vaak een racebaan. Ook de verzuchting van Dirk Rozendaal maakte indruk: 'Wat lost het op. De straten worden er niet breder door'.
+ Laat we het erop houden dat er eventjes niet is nagedacht. Dat geldt natuurlijk ook voor de gemeente. Het maakte Dick Schulp tot episch centrum van een storm in een glas water. Maar een slimmerd als hij weet de mensen al gauw naar zijn hand te zetten met zijn rechtstreekse benadering, klare taal en zijn bereidheid om te luisteren. En er viel heel wat te beluisteren, want de buurt greep zijn kans zijn hart te luchten over de gevaren van het verkeer en vooral over de parkeerellende. Ook werden er oplossingen aangedragen, zoals de suggestie om passages voor tegenliggers te creëren, door de ruimten voor de uitritten te vergroten.
+ Dick Schulp was een en al oor en bereidwilligheid. Toen hij zijn epiloog hield klonk er een applaus op. Dankbaarheid? Opluchting? Wie het weet mag zijn vinger opsteken, net als op de avond zelf (maar ja, toen haalde dus niemand het in zijn hoofd. Sterker nog: ondanks een ondraaglijke jeuk, durfde Ouwe Muier niet op zijn kop te krabben, uit angst dat hij zou worden aangezien voor een voorstander en door een dikke tachtig man zou worden besprongen. Terwijl hij niet eens 'bewoner' is – hooguit betrokkene omdat hij van Muiden houdt).
+ Een korte evaluatie. De commotie begon maanden geleden toen een gemeenteambtenaar, iemand van de politie, wethouder Schulp en Marcel Pronk overlegden wat de beste manier zou zijn om te voorkomen, dat de dakgoot van Marcel's monumentale stadsboerderij op de hoek van de Amsterdamsestraat en de Singelstraat er steeds wordt afgereden door vrachtauto's die de Singelstraat indraaien. Bij deze gelegenheid opperde de man van de politie dat eenrichtingsverkeer in de Singelstraat een effectieve oplossing zou zijn.
+ Het gevolg was dat Marcel Pronk er op werd aangekeken, dat hij de inspraakavond zou hebben veroorzaakt, maar daar verzette hij zich toch tegen. 'Het zal me een zorg zijn of er een - of tweerichtingsverkeer in de Singelstraat en de Weesperstraat komt, zolang mijn dakgoot er maar niet af wordt gereden', liet hij de volle zaal weten. Daar was begrip voor. Zo goed als er begrip voor was dat wethouder Schulp Marcel aanbood om direct na afloop te gaan praten over een verbreding in de Singelstraat als anti-dakgoot-afrij-maatregel.
+ Krijgt Marcel zijn verbreding, de hele buurt werd door de wethouder verrast met de mededeling dat volgend jaar de Singelstraat en de Weesperstraat aan de beurt zijn voor het Duurzaam Veilig project. Dan gebeurt er van alles ineens: veiligheid, bestrating en riolering. Maar dus geen eenrichtingsverkeer. En waarschijnlijk ook geen groen, want dat is er nu ook niet. Wel komt er meer straatverlichting dan die ene, zielige lamp waar de hele Weesperstraat het momenteel mee moet doen.
+ Dick Schulp had zich speciaal voor deze avond tot het dualisme bekeerd. 'Dankzij het duale stelsel worden de burgers veel meer bij het gebeuren betrokken', predikte hij. Een mooie uitspraak. Ik zal hem eraan herinneren als het over de invulling van de Bloemendalerpolder gaat.
+ Trouwens, als het gemeentebestuur zo gevoelig is voor signalen uit de bevolking, laat ze dan eens een inspraakavond houden over de sluisbrug. Dicht tijdens de spits of juist niet (als – ie dicht gaat, hou je natuurlijk de bekende uitzonderingen als de dokter en de boerenwagens; ik zeg het maar anders krijg ik Kees Meester op mijn nek). Zullen we eens raden hoeveel procent van de aanwonenden voor afsluiten is? Wat denkt u van 80%? Dat is hetzelfde percentage dat wethouder Schulp, naar hij kort voor de inspraakavond liet weten, in zijn hoofd had ten aanzien van de voorstanders voor handhaven van het tweerichtingsverkeer in de Singel - en Weesperstraat.
+ Hamvraag: wie was de politieman die in één richting dacht, en waarom was hij er niet? De politieman had geen tijd. Hij moest de verkeersstroom in goede banen leiden die zich die avond vanuit de vesting naar de kazerne bewoog, waar een inspraakavond was over eenrichtingsverkeer.
+ Alle nieuwtjes in de Nota van aanbieding van de gemeentebegroting passen in één forse keutel, zo weinig valt er te vertellen. Als we de hele handel opdelen in een aantal losse keuteltjes valt als eerste op dat B&W terug komt op zijn voorstel geen prioriteit aan communicatie te verlenen. Niet van harte, niet spontaan, maar op aandringen van de raad.
+ Het college daagt de raadsleden uit om te zeggen wat ze nu eigenlijk willen, voordat een reserve van € 18.000 wordt aangesproken, nodig voor een 'externe opdracht voor het opstellen van een plan'. Maar wàt als de raad een ínterne opdracht wil, een opdracht aan eigen inwoners die van communicatie weten en hun stad en dorp kennen. Die doen het voor minder, en vrijwel zeker beter. Jammer dat ik partijdig ben, anders deed ik mee.
+ Een groot aantal bewoners van Noordwest wil een parkeervergunningengebied in hun wijk. Al weer een jaar of wat geleden, nog in de tijd van wethouder Sjake van Huissteden, was er een dergelijk verzoek van bewoners uit Zuidwest. Er volgde een hoorzitting, waarbij een ruime meerderheid parkeervergunningen voor Klapwijk afwees.
+ Zoals bekend komen er naast de huidige doseerinstallatie langs de Naardertrekvaart nog twee doseerinstallaties in 'Muiderbergse' sluiproutes. De installatie van deze twee, die beide door Rijkswaterstaat zullen worden betaald, is pas medio 2003 te verwachten.
+ Op 1 oktober eindigt het treintaxiconvenant. B&W willen het contract verlengen tot december volgend jaar. Mogelijk komt er een combinatie belbus-treintaxi. De exploitant wil dat de gemeentelijke bijdrage flink omhoog gaat. Laat ze eerst maar eens de afspraken over wachttijden voor de passagiers nakomen! Je bent nu sneller van Weesp in Muiden als je gaat lopen, dan wanneer je een treintaxi belt.
+ De gemeenteraad had bij B&W aangedrongen voorrang te geven aan een groenbeleidsplan. Wat B&W betreft wordt er elk jaar met bewoners van een wijk (waar mogelijk met die van verschillende wijken tegelijk) overleg gepleegd over wat wenselijk en mogelijk is. Komend najaar start dit overleg in Noordwest. Vervolgens komen Zuidwest, kom Muiderberg, de vesting, de Brink, Mariahoeve, Kocherplantsoen en Buitendijke aan de beurt.
+ Het onkruid verspreidt zich meer en meer in Muiden en Muiderberg. Er valt niet tegen op te borstelen. Her en der hanteren burgers al ongecontroleerd de gifspuit, meldt B&W.
+ Het streekarchief in Naarden, waarin ook het oude Muidense archief is opgeslagen, verpietert. Dat wil zeggen: de archiefstukken zijn niet goed geïnventariseerd en beschreven. Leuk klusje voor historisch bewuste vrijwilligers om daar een eind aan te maken.
+ Er wordt gesproken met mogelijke commerciële gebruikers van Kazerne en Muizenfort en met toekomstige huurders van vrijkomende ruimten als het postkantoor (medisch centrum) en eventueel ook het kruisgebouwtje, en ook met verenigingen die wel in de Singelkerk willen zitten. Het hele project van de gemeentelijke accommodaties heeft vertraging opgelopen.
+ B&W wil binnenkort met de raad praten over het al dan niet trouwen in een horecalocatie. Dat is actueel, want zoals bekend kunnen bruidsparen en partners tegenwoordig hun jawoord geven in bijvoorbeeld het Muiderslot, op Pampus en op een tiental schepen van de bruine vloot.
+ Medio november wordt duidelijk of onderhandelingen over de voormalige scheepswerf Schouten, het huidige Van der Vlietterrein, zullen leiden tot een koopoverkomst, zo staat in de begrotingsaanbieding. Maar de kogel was toch al door de kerk? Iedereen weet dat Ad van der Vliet het eens was geworden met projectontwikkelaar Nelis uit Haarlem, waarmee hij drie jaar geleden ook al bijna in zee was gegaan. Nelis had het terrein gekocht: de werf plus de loodsen. Niet de gebouwen langs de Hellingstaat - in een van de oude kantoren zou Van der Vliet graag een Grand Café gevestigd willen zien. En natuurlijk ook niet de lap grond bij de sluis. Dat al was verkocht. Aan Cor de Wit.
+ Toch klopt het wat in de begrotingsaanbieding staat. Het zit zo: Nelis (of liever de Ban, de grootste bouwer van Nederland waarin Nelis is opgegaan) en Van der Vliet zijn het helemaal eens, maar dan wel onder het voorbehoud dat een en ander haalbaar is. Dat wil zeggen: dat de saneringskosten niet boven een bepaald bedrag uitkomen en dat de bouwplannen genade vinden in de ogen van het gemeentebestuur. Ad van der Vliet is vol goede hoop: 'het wordt een mooi plan voor Muiden'. Komt er ook sociale woningbouw? Ad van der Vliet: 'dat zit er zeker niet in: gewoon te duur'.
+ De Hoek was dinsdagmiddag 17 september de hele middag dicht. Zomaar ineens, naar het scheen. Regelmatig stonden er plukjes stomverbaasde klanten voor de dichte deur. Niemand die er iets van begreep. Tot er iemand op het winkelraam aan de Weesperstraat een mededeling over de geheimzinnige sluiting ontdekte. Er stond dat de zaak vanaf 1 uur dicht zou zijn vanwege een bedrijfsfeest van Primera. Het bericht was de dag ervoor opgehangen. Als de klanten op maandag en dinsdagmorgen door het raam naar binnen waren gegaan, in plaats van door de deur, hadden ze het vast meteen gezien.
+ Rietje Hamers was blij bij de keutels te lezen waarvoor die rode paaltjes dienen in de Noordpolder. Zie vielen haar, terwijl ze wandelde, al een tijdje op. Ze schrijft: 'De uitleg van de jongens die ze plaatsten, was dat er telefoons op zouden komen zodat wandelaars met pech konden bellen. Dat leek mij in de tijd van de mobiele telefoon al heel erg onwaarschijnlijk. En polderbewoner Piet dacht dat het was om wandelende rode vrouwen aan vast te leggen. Maar nu weet ik het echt'.
+ Schipper Ruurd wendt zich via een mail aan Muideninfo.nl tot wethouder Dick Schulp. Hij schrijft: 'Dick Schulp zoekt naar financiële middelen om het douchegebouw te herbouwen op dezelfde plaats!? Ik mag toch aannemen dat dit gebouw, eigendom van de gemeente, maar voor eenderde betaald door de schippersvereniging, gewoon door de gemeente verzekerd was? Uiteindelijk kostte het in 1996, mede door het door de gemeente vereiste leien dak van fl. 15.000, - extra, in totaal maar een slordige fl. 185.000, - inclusief zelfwerkzaamheid. Slordig probleempje Dick!'
+ Ouwe Muier schreef al eerder in de keutels dat het gebouwtje onderverzekerd was en dat dit niet de schuld was van Dick Schulp, maar van de raad, die een beslissing over herverzekeren van gemeentelijke eigendommen voor zich uit schoof. Uw chroniqueur neemt het dan ook graag op voor zijn veelgeplaagde stadgenoot. Pilsje Dick?
+ El Oosterbroek heeft weer een hoofdrol in een reclamefilmpje. Helaas zul je naar Engeland moeten om haar te zien. Het is een Engelse commercial voor hoestsiroop. El speelt een ouwe vrijster en ze moet Engels spreken. Ze werd uit twintig gretige oudere dames gekozen. Vraagt André Sjouerman, de baas van het castingbureau waar El ingeschreven staat: 'Hoe doe je dat toch kind?' Antwoordt El: 'ik doe gewóón, dat is het hem juist'. Jammer dat we haar niet te zien krijgen. Dat was ook al het geval bij de vorige Heinekencommercial, waarin ze de oma van Maxima was. Toen werd ze op de valreep uit dit filmpje gesneden. Biertje El?
+ Het hek dat de Herengracht Noord voorbij de Schulpen afsluit lijkt wel een schuifdeur, vooral sinds je wèl de gracht op mag voor laden en lossen. Het wordt keer of keer opzij gesleurd door automobilisten, die vervolgens in een fuik rijden en gedwongen zijn te keren bij de halvemaan. Ze rijden trouwens lang niet allemaal terug. Hoewel de hekken voor de steigers van de metselaars van de appartementen aan de Ossenmarkt de auto's nauwelijks twee meter ruimte over laten, zijn er toch automobilisten die erin slagen zich er langs te wringen. Liever krassen dan opkrassen!
+ De afsluiting Herengracht gaat zo'n kleine drie maanden duren, terwijl het metselen van de muren maar een week of drie vergt. Maar de steigers zijn ook nog nodig voor goten, kozijnen en kap. Bovendien moet er bestraat worden. Nog even geduld dus.
+ De tent met de puntmutsen moet op 1 oktober afgebroken zijn. Dat wil zeggen: onder die voorwaarde zou er een vergunning worden afgegeven. Maar er is nog steeds geen vergunning. Dus waarom zou het Muiderslot de tent dan afbreken? Ze kunnen hem rustig deze winter laten staan. Als ze even afwachten tot het sneeuwt kunnen ze met foto's bewijzen dat de witte puntmutsen niet te zien zijn zodat het beschermde stadsgezicht niet wordt aangetast.
+ Ze zeggen dat er een echtpaar in Muiden is, dat zozeer met het arme Muiderslot begaan was toen de twee eerste geflopte voorstellingen van Laterna Magica moesten worden afgelast, dat ze weigerden hun geld voor de al gekochte toegangskaartjes terug te halen bij de kassa. Zulke mensen heb je dus ook nog.
+ De Koningin komt op 1 november naar de Gooi – en Vechtstreek. Ze bezoekt hier zeven plaatsen. Het bezoek begint in Muiden. Ze is hier maar heel even, kondigde burgemeester Smith aan. Moet je opletten: iedereen op een holletje naar de A1.
+ De voorraad kalebassen en pompoenen lag tijdens de markt van de volkstuinders in Mariahoeve achter een ijzeren hek, om diefstal te voorkomen. Er was heel wat gejat. Kalebassen en pompoenen zijn goeie handel.
+ Volgens de Gooi – Eemlander was 'het voorstel het verkeer in te laten rijden in de Singelstraat, de bocht te nemen bij de Burgemeester de Raadtsingel en de Weesperstraat weer uit'. De bocht bij de Burgemeester de Raadtsingel? Die bij Broer Hanzen toch zeker?
+ Toen Marcel Pronk bezig was het zink te vervangen op het dak van zijn oude stadsboerderij op de hoek van de Amsterdamsestraat en Singelstraat, kwam hij de handtekening tegen van de loodgieter die voor het laatst zink aanbracht. 'Jacobs, 18 mei 1872' las hij. Honderd dertig jaar geleden, en nooit lekkage! Was het zijn dakgoot maar geweest.
+ 'Je bent geen Ouwe Muier maar een Ouwe Zeur' kreeg Ouwe Muier laatst te horen. Mee eens. Maar het is voor een goed doel.