NIEUWE SPIERING, VERSE KEUTELS Keutels die kort door de bocht gaan.
01-sep-2002
+ IJs en weder dienende wordt nog dit jaar het tweede 'Duurzaam Veilig' project in Muiden uitgevoerd: de reconstructie van de Weesperweg vanaf de Amsterdamsepoort tot aan de Maxisweg. Het is een forse ingreep op de bestaande situatie. Op het gedeelte Weesperweg tussen het Karveel en de Maxisweg wordt de maximumsnelheid opgevoerd van 30 naar 50 kilometer per uur. U leest het goed: niet van 50 naar 30, zoals je zou verwachten wanneer het veiliger moet, maar omgekeerd.
+ Wat maakt het uit, zal iedereen zeggen: die dertig kilometer is altijd een wassen neus geweest. Niemand die er zich aan hield. Wie rijdt hier nou vijftig. Dat mag dan wel zo zijn, maar het blijft een vreemde zaak, temeer omdat men in een eerder stadium teruggekomen was op dit voornemen.
+ Gelukkig zijn er ook veranderingen te melden, die je als een verbetering van de huidige situatie mag beschouwen. Zo verdwijnen de nepdrempels, die indertijd vlak bij de kruising met het Karveel werden aangelegd. Het was gewoon weggegooid geld. Wat als een verkeersremmende maatregel werd voorgesteld, pakte averechts uit. De 'drempels' stelden niets voor. Integendeel: al van stond af aan waren het uitnodigingen voor het verkeer om er eens een lekker vaartje in te zetten. Prima schans!
+ Volgens de toenmalige wethouder Hans van Esveld moesten de drempels wel zo laag zijn, omdat de busmaatschappij had aangekondigd dat de bussen Muiden zouden mijden als er drempels zouden komen waar ze voor zouden moeten afremmen. Het was een raar verhaal van een zwakke wethouder. Hij had zich maar wat op de mouw laten spelden, want iets verder op in Weesp, waren normale drempels en die hindernissen werden zonder morren door de bussen genomen.
+ Het moet gezegd dat wethouder Schulp uit ander hout is gesneden. Dick Schulp kent de situatie en is als geen ander op zijn hoede. Daarom kunnen we ons erop verheugen dat we in de Weesperweg eindelijk echte drempels krijgen. Drie 'aanlopen' naar een plateau op de T-kruising met het Karveel, en 'n drempel ter bescherming van de voetgangers op het zebrapad naar Klapwijk ter hoogte van het kantoor van Streefkerk. Alle drempels zijn net zo hoog als die op de kruisingen van de Zuidpolderweg met beide Nooitgedachten. Drempels dus die wérken, al was het maar omdat snelle jongens even gas terugnemen uit angst dat ze wel eens hun as kunnen breken.
+ De reconstructie houdt ook verbreding en herbestrating van het trottoir in. Hiervoor zullen diverse groenstroken moeten sneuvelen. En verder blijft de maximumsnelheid van dertig kilometer gehandhaafd op het stuk vanaf de rotonde bij de Amsterdamsepoortbrug tot aan het Karveel. Gelukkig maar want meer is hier zéker te veel.
+ Het ziet er allemaal aardig uit op het eerste gezicht. Maar er zit een addertje onder het gras: er is een flauwe bocht op het 50 km deel van de weg gepland. De bocht is bedoeld als snelheidsremmer, maar je weet hoe dat gaat: voor menigeen is het juist een uitdaging, zo'n Tarzanbocht waar je lekker doorheen kan scheuren, misschien nog wel sneller dan met vijftig kilometer…
+ B&W gaat te kort door de bocht. Ik heb het over de inspraak rond dit tweede Duurzaam Veilig project. Kort en goed: er is geen inspraak geweest. Was niet nodig, zal B&W geredeneerd hebben, want de inwoners hadden kunnen weten wat er staat te gebeuren. In het begin van dit jaar had immers het zogeheten knelpuntenrapport ter inzage gelegen. Daar viel uit te distilleren wat je kon verwachten. Klopt, maar waarom is de bevolking of op zijn minst de buurt hier niet op attent gemaakt?
+ Het is een typisch voorbeeld van het verschil tussen openbaarheid en openheid. Het heeft er alles van dat het college inspraakavonden wil voorkomen, zoals die plaatsvonden rond de reconstructie van de Zuidpolderweg. Helemaal onbegrijpelijk zou dat niet zijn, want het waren tijdrovende bijeenkomsten met de nodige wijsneuzige insprekers. Bovendien werden de heren van het adviesbureau voor schut gezet, wat misschien wel verdiend was, maar niet leuk als je met elkaar verder moet.
+ Dan maar liever geen inspraak. Maar dat kan natuurlijk niet. Zelfs al zou de gemeente zich juridisch hebben ingedekt: het is geen stijl om je stadsgenoten zo voor het blok te zetten. Dat is zonder meer het geval als je zonder voorlichting en/of inspraak zo'n belangrijke zaak als de verkeersveiligheid in Muiden er doorheen probeert te jassen.
+ Het zou jezelf eens moeten overkomen. Je hebt een fijne woonark met een mooi breed plantsoen voor de deur. Ineens wordt er een enorme hap uit al dat groen genomen (wat gebeurt er met de bomen?) Vanwege de bocht voor de duurzame veiligheid komen ineens de auto's veel dichter langs je drijvende woning. En ze mogen nog eens bijna twee keer zo hard als vroeger rijden ook.
+ Wie de raadsstukken bekijkt, krijgt de indruk dat er niets aan de hand is. Op de bijgevoegde situatieschets loopt het toekomstige 50km deel van de Weesperweg kaarsrecht naar de T-kruising bij het Karveel. Maar de werkelijkheid is anders. Dat blijkt, als je de uitgewerkte tekeningen te zien krijgt. Die zijn (maar wie weet dat?) pas sinds een week vrijgegeven voor inzage op het gemeentehuis. Wat nu: een bocht! Misleiding is een te groot woord, maar over wat hier achter zit hoeft geen twijfel te bestaan. Wat nou inspraak. B&W wil geen gezeur, B&W wil snel een beslissing. Terwijl toch in alle verkiezingsprogramma's om het hardst geroepen werd dat insprekende burgers niet als lastig, maar als nuttig worden ervaren.
+ Niet sjiek, edelachtbaar college. U wilt toch niet dat de Muider burgers (dag Hans) aangewezen zijn op keutels om te ontdekken wat u van plan bent? Gelukkig zal het u als democraten deugd doen, dat de aanwonenden en andere inwoners en masse op komen dagen in de fractievergaderingen (voorzover die openbaar zijn), om de raadsleden te vertellen wat ze van een en ander denken (voorzover de raadsleden niet zelf naar de burgers gaan). Ook is het voor u, als democraten, van harte te hopen dat de commissievergadering van aanstaande donderdag door tal van kiezers wordt aangegrepen om van hun recht tot meespreken gebruik te maken.
+ Ik heb u toch niet aan het schrikken gemaakt, hoop ik, edelachtbare heren? Het was maar een grapje. Alles gaat zoals u vindt dat het moet gaan en zoals het altijd gaat. De burgers komen pas in verzet zodra de Weesperweg afgesloten is en het verkeer, inclusief de sluipers, wekenlang moet worden omgeleid over de Amsterdamsestraatweg. Of heeft u daar nog niet aan gedacht? U bent toch niet vergeten hoe het ging, toen bij de Zuidpolderweg?