NIEUWE SPIERING, VERSE KEUTELS Weer - en winderige keutels.
+ Blauwe maandag is achter de rug, de bruine vloot is terug naar huis, de DWR telt zijn sluisgeld, een schipper betreurt zijn gebroken giek: de Hardzeildagen zitten er weer op. Ruim zestig platbodems, verdeeld over zeven categorieën, streden om de bekers en de leverworsten. De dikke elfhonderd schippers, maatjes en opstappers hadden weer en wind mee. Het was een prachtig gezicht om die vrolijke verzameling grote en kleine tjalken, aken, klippers, skûtsjes en visserijvaartuigen te zien uitvaren en binnenkomen.
+ Evenals de andere jaren waren er weinig wanklanken. Het traditionele scheepsvolk is goed volk. Wel zaten er een paar klieren tussen de opstappers en natuurlijk kwamen er 's avonds ook weer herrieschoppers op de kroegen af. Er sneuvelden autospiegels en het hek van Nico Wolf werd door Muiden gesleept. De politie moest zelfs een keer in actie komen. De ambulancedienst rukte uit voor iemand die onwel werd. Hij had de ziekte van Heineken.
+ Huib Smelt was twee dagen havenmeester. De hardzeildagen zijn Huib z'n Grote Dagen. Twee keer x 24 uur stevent hij, met zijn honden aan zijn zij, zonder mankeren en vooral ook zonder laveren recht zo die gaat door de haven. Burgemeester Harry Smith erkent Huib Smelt tijdens deze dagen als zijn vervanger en begroet hem met een joviaal 'Dag collega!'
+ Een bloemlezinkje uit de reglementen van de Hardzeildagen. 'Bomen, roeien en wrikken mag – mits alle zeilen gestreken zijn'. 'Bij opkomende of reeds aanwezige mist is alles voor niks' en: 'Protest indienen kost f 250, -- ; bij gelijk geld terug'. Ze doen niet aan rapporttaal.
+ Er was afgelopen zondag meer te doen. Ruim vijfhonderd deelnemers aan de IJsselmeerloop snelden dwars door Muiden. Als het niet rennend was, dan wel zittend in busjes voor de aflossing tijdens de 380 kilometer lange loop. Een hardloper, die voor een gesloten sluisbrug kwam, was de anderen te snel af. Toegejuicht vanaf de kade draafde hij in hoog tempo over het smalle looppad over de sluisdeuren.
+ Komend weekend is er andermaal feest op het water. Dan komen de krachtpatsers aanzetten voor de grote roeirace Muiden–Pampus–Muiden. Ronde getallen: tien jaar roeisloepenrace, honderd boten en duizend roeiers. Muiden is vertegenwoordigd met maar liefst vijf eigen ploegen.
+ De Muider horeca heeft het moeilijker met de roeiers dan met de deelnemers aan de Hardzeildagen. Een uitbaatster zegt het zo: 'Studenten zijn niet echt dronken, ze doen alsof ze dronken zijn en dat is nog veel erger'. Overigens heeft de organisatie roeiers die zich hebben misdragen uitgesloten de komende wedstrijden. Voor Eric Hoetmer is dit onvoldoende garantie. Hij gooit op 3 en 4 november zijn snackbar dicht.
+ Met al die schepen in Muiden zag burgemeester Smith zijn kans schoon om een kijkje te gaan nemen op de Muider platbodems. De bedoeling is dat er een vijftal worden uitverkoren als huwelijksbootje voor trouwlustigen die iets aparts willen. De kapiteins zouden graag als ambtenaar van de burgerlijke stand de huwelijken willen sluiten, maar dat mag alleen buiten de territoriale wateren. 'Willem Trekkast heeft ons in de echt verbonden' en 'Wij zworen, staand voor de Smurfen, elkaar eeuwige trouw'. Het zou mooi zijn, maar zover wil het gemeentebestuur van Muiden het niet laten komen.
+ Schrik niet: volgens de laatste berichten wordt overwogen de A1 te verdubbelen, het aquaduct in de Vecht eerder aan te leggen - maar dan wèl geheel op kosten van het Rijk - en een soort Prins Claus plein met over elkaar cirkelende wegen aan te leggen bij het Amsterdam Rijnkanaal. Dit om het verkeer van de A6 op te vangen, want het voornemen om deze weg onder het Naardermeer door te trekken naar de A2 schijnt weer van de baan te zijn. Als het Prins Claus pleinplan doorgaat, worden de Bloemendalerpolder en de Gemeenschapspolder volgebouwd, maar anders dan Muiden het ooit bedoeld heeft en ook anders dan Amsterdam het voor zich ziet.
+ Al weer bijna een jaar geleden klaagden Danielle Westerweel en Marcel Pronk dat hun huis op de hoek van de Amsterdamsestraat en de Singelstraat regelmatig geschampt wordt door de vrachtauto van de GAD. Mede daarom hebben ze de dakgoot moeten vervangen. De chauffeurs kunnen er volgens hen niets aan doen - het komt door de verkeerssituatie ter plaatse. Ze verwijten de gemeente laksheid en ongeïnteresseerdheid en hebben aangekondigd, dat ze met foto - en videomateriaal de auto van de GAD in de gaten gaan houden. Bij nieuwe beschadigingen wordt de gemeente aansprakelijk gesteld. B&W werkt aan een oplossing.
+ Er heeft een stormloop plaatsgevonden op de nieuw te bouwen appartementen achter het historische pand Herengracht 33. Tientallen inwoners van Muiden en mensen die economisch aan Muiden gebonden zijn, hebben zich aangediend. De oplevering is over een klein jaar.
+ De Joodse loge B'na B'rith wil onder de titel 'De Joodse Elfstedentocht' een boek uitgeven over een tour langs Joods erfgoed als begraafplaatsen, synagogen en gedenktekens in Noord-Holland. Normaal worden subsidieaanvragen als deze altijd afgewezen, maar B&W wil voor dit doel een uitzondering maken. Voorgesteld wordt f 500, - te geven. Alles tot je dienst, maar om Muiderberg een stad te noemen!
+ 'Duurzaam veilig', de landelijke operatie om de verkeerssituaties binnen de gemeente veiliger te maken voor met name voetgangers en fietsers, start volgend jaar in Muiderberg. Daarna is Muiden aan de beurt met achtereenvolgens de reconstructie van de Zuidpolderweg, de Herengracht Zuid, de Amsterdamsestraat en de Weesperweg. In de Weesperweg komt een voorziening om de vaart uit het verkeer te halen.
+ Er wordt aan gewerkt om nog drie ondergrondse vuilcontainers in Muiden te krijgen, zoals er een is voor het van Ginkelcomplex. Gedacht wordt aan de Brediussteeg, het Ravelijnsplein en Broshuizen. Ondergrondse containers maken een einde aan overvolle vuilniszakken, die door honden, katten en kauwtjes worden opengebeten, opengereten, en opengepikt.
+ Het gerucht ging dat Taveerne De Mol tijdens de Hardzeildagen dicht zou zijn, vanwege de te verwachten onontkoombare geluidsoverlast. Zoals iedereen inmiddels heeft kunnen vaststellen, klopte dit niet. De Hardzeildagen worden beschouwd als collectieve feestdagen, zoals bijvoorbeeld Koninginnedag, en dan mag het aantal decibellen in horeca-etablissementen hoger zijn dan normaal. Hetzelfde geldt voor de sloepenrace Muiden – Pampus – Muiden.
+ Er zat wel een grond van waarheid in het gerucht. De Mol en de nieuwe buren hebben namelijk een conflict. Oorzaak is de geluidsoverlast. De buren staan sterk - misschien zelfs wel zo sterk dat het voortbestaan van De Mol bedreigd wordt. Maar zo'n vaart zal het wel niet lopen, want De Mol vervult in ons stadje een belangrijke sociale functie, en Muiden laat zich dit typisch lokale café vast niet afnemen. Om een klein volksoproer te voorkomen wordt gezocht naar een voor beide partijen aanvaardbare oplossing.
+ Om zoveel mogelijk binnen de wettelijke geluidsnormen te blijven (en de buren tegemoet te komen) is De Mol inmiddels al een vrij stil café geworden. Niet wat de drukte betreft, maar qua geluid. Zo is De Mol gestopt met de wekelijkse muziekavondjes. Ook blijft de piano onaangeroerd en een spontaan concert door de Meiden van de Kade is er niet meer bij. Maar typische cafégeluiden, als geroezemoes en gelach, gestommel van stoelen, geschuifel, soms ook luidruchtige gasten en een slaande deur - het is allemaal moeilijk te voorkomen.
+ Hans Paardekooper, die 25 jaar geleden het café overnam, heeft een behoorlijk probleem. De exploitant van De Mol is graag bereid om zijn zaak te voorzien van de best denkbare geluidsisolatie. Daar heeft hij een flinke investering voor over en zelfs derving van inkomsten want als er hak - en breekwerk nodig is, moet de Taveerne een tijdje dicht. Maar het grote probleem is dat geen installateur de garantie kan geven dat het afgelopen zal zijn met de geluidshinder – en de klachten daarover. Zolang die waarborg er niet is, zit de zaak vast. Tenzij er zich een nieuwe situatie aandient.
+ Het moet toch mogelijk zijn dat buren en caféhouder er samen met de gemeente uitkomen, zou je denken. Muiden staat tegenwoordig veel meer open voor bezoek van buiten dan vroeger. Niet voor niets wordt er via het sociaal economisch onderzoek voor geijverd om de voorzieningen te verbeteren en kwalitatief toerisme te bevorderen. Hierin speelt de horeca natuurlijk een hoofdrol. Levendig en leefbaar toch?
+ Vooralsnog tonen geluidsmetingen aan dat de nieuwe buren de wet aan hun kant hebben. De gemoederen liepen al hoog op. Om de haverklap werd de politie gebeld. De overheid kon weinig anders doen dan de exploitant er op wijzen dat hij in overtreding is. Een beroep op gewoonterecht (het café is al sinds mensenheugenis op dezelfde plek gevestigd) maakte geen indruk op de rechter: er is aantoonbare geluidsoverlast en dat mag niet. Maar hoe nu verder? Muiden zonder De Mol is ondenkbaar.
+ Diverse raadsleden vragen B&W al sinds jaar en dag wanneer nu toch eindelijk de beloofde gemeentelijke bordjes met 'Brug Open, Motor Af' komen. Jammer genoeg kan ook de huidige wethouder van beloofde bordjes, die indertijd als gewoon raadslid een gat in de lucht sprong, toen de toezegging gedaan werd, niet meer doen dan beloven dat uitstel geen afstel is. 'Even een kabeltje trekken', zegt Hans van der Steen 'en de automobilist kan als de brug dicht is meteen bij het begin van Muiden terug naar de A1 verwezen worden'. Een goed idee, behalve als het een reden zou zijn om de komst van de bordjes nog langer uit te stellen.
+ De strubbelingen tussen de DWR en Nuon over de aanleg van de gasleiding langs de Lange Muiderweg duren nu al jaren. Vooral de arkbewoners zijn de dupe. Maar de Nuon heeft dan nu toch eindelijk de opdracht gekregen van Muiden en Weesp. De kosten voor de aanleg in het Muider deel van de Lange Muiderweg bedragen fl.665.000, -. Bijna drie keer zoveel als het krediet dat er voor was uitgetrokken.
+ De restauratie van de Groote Zeesluizen, die zoals bekend een miljoen gulden gaat kosten, is gepland voor eind 2002, begin 2003. Het is niet uitgesloten dat er net als 25 jaar geleden, bij de laatste grote restauratie, een baileybrug over de Vecht komt om het autoverkeer door Muiden op te vangen. Gezien de huidige wettelijke eisen zou het zeker kunnen gebeuren dat de huidige brug, net als de Naarderpoortbrug, in zijn geheel wordt afgevoerd voor een opknapbeurt die dan wel twee maanden in beslag zou kunnen nemen.
+ Als de operatie achter de rug is, lijkt het niet onwaarschijnlijk dat, net als bij andere sluizen die onder beheer van de DWR staan, overgegaan wordt op afstandsbediening. Dat wil zeggen: in de wintertijd. Dan is het rustiger (behalve tijdens de Hardzeildagen).
+ Hier volgt de ultieme tip voor de wethouder van beloofde bordjes. Op de kabel stond dat er nog f 40.000, - aan subsidie te vergeven is uit het knotwilgenpotje. Laat nu het stille weggetje omzoomd zijn door knotwilgen! Knip je er stiekem een paar minder kaal, hou je mooi centjes over om het beloofde bordje aan te schaffen dat de weg wijst langs de ook voor onze bezoekers adembenemend mooie vestinggracht.
+ Wethouder Schulp voelt er voor Delftse studenten te laten opdraven om een oplossing te vinden voor een technisch probleem in het hart van Muiden. De uitdaging is iets slims bedenken dat het mogelijk maakt de Sluisbrug op zondagen zò af te sluiten dat fietsers, kinderwagens en invalidenwagens er wèl door kunnen en motoren niet.
+ Hopelijk vertellen andere Delftse studenten (bedoeld worden de acht die dit jaar gratis onderzochten hoe Muiden het meeste profijt kan hebben van de Vechtmonding) niet aan hun medestudenten, die de wethouder naar Muiden wil halen, hoe zij in Muiden bejegend werden. Volgens B&W kwamen de acht van Delft indertijd met het 'zoveelste plannetje' voor Muiden aanzetten. Niet de moeite waard om op in te gaan. Bovendien betichtte de burgemeester hen van stemmingmakerij, omdat de kruitfabriek niet in hun toekomstbeeld van Muiden paste.
+ Fotograaf Gerrit Hols, die vroeger om de haverklap in Muiden was om gedenkwaardige momenten vast te leggen, heeft zijn archief met Muider foto's voor een prikje (fl.500, -) verkocht aan de Historische Kring Stad Muiden. Een greep uit de ruim drieduizend foto's (en talloze negatieven) was te zien in de ledenvergadering in de kazerne. Al eerder, bij de Tentoonstelling van de Eeuw, waren er Muider foto's van Gerrit Holst te zien. Je raakt er niet op uitgekeken. Er moet maar gauw een hele grote expositie van alle foto's komen.
+ Oud-burgemeester Bert Kuiper had in de ledenbijeenkomst vanwege zijn verdiensten voor de geschiedschrijving van Muiden de erespeld met oorkonde van de HKSM kunnen krijgen, net als Bas van Diest, Meneer Moelker en mevrouw De Jonge. Maar hij kwam niet opdagen.
+ De Historische Kring telt een kleine 200 leden, meest oudere Muiers. Als nieuwe Muiers mee willen praten over vroeger moeten ze als de gesmeerde bliksem de laatste Villa Amuda, het lijfblad van de HKSM, bij de Hoek gaan halen. Het is weer smullen geblazen, vooral van de verhalen over de stadsboerderijen en de Muider straatnamen.
+ Ga maar gauw naar Pampus nu het nog kan. Wanneer je de krantenberichten moet geloven brokkelt het eiland in hoog tempo af. In de tijd van Kapitein Rob werd Pampus ook al bedreigd. Door professor Lupardi.
+ Thomas Posthuma is een rasechte Weesper staat in de Gooi - en Eemlander. Wat krijgen we nou? Thomas is van ons, ook al gaat hij elke dag naar de kerk in Weesp. Straks zeggen ze nog dat Rooie Gerrit een rasechte Muier is.
+ De driesprong Zuidpolderweg - Mariahoeveweg wordt ontsierd door wat er uit ziet als bouwactiviteiten. In werkelijkheid gaat het om een overslagpunt van de DWR van zand en klei voor dijkverzwaring. Het kan een maand of wat duren.
+ Andermaal hebben vandalen toegeslagen aan het begin van de Noordpolderweg. De gemeente moet het welkomstbord weer uit de sloot vissen. Er werden extra voorzorgsmaatregelen getroffen om een eind aan de pret te maken.
+ D66 wil de skatebaan van Muiderberg ruilen met die van Muiden. Wat moeten ze daar met die ramp uit Muiden? Er wordt nooit op geskeet.
+ Alsof we niet genoeg hebben aan zwart buskruit, werd onlangs een stukje verderop, bij de Maxis, wit poeder aangetroffen. Zoals te verwachten was, bleek het loos alarm.
+ Voorzieningennieuws I. Primera de Hoek, sinds drie maanden in andere handen, is weer open na facelift van een week. De klanten kregen een pistool cadeau waarmee ze zowel het gas als hun paffertje kunnen aansteken. Vloer en plafond werden vernieuwd, de indeling werd veranderd, en het assortiment uitgebreid met computeronderdelen zoals DVD, met extra kantoorartikelen en met meer sigarenmerken. De postagentschapbalie is verdwenen maar toch nog aardig wat postdiensten zijn gebleven.
+ Voorzieningennieuws II. De safari bij bakker Stricker met zijn beestachtige vlaaien is wegens succes tot en met zaterdag geprolongeerd. Dan is ook bekend welk beest het hardste liep.
+ Voorzieningennieuws III. De klanten van de Rabobank krijgen geen zakagenda meer cadeau zoals andere jaren. Ze kunnen nog wel een kalender krijgen, maar alleen 's morgens, want 's middags is de bank tegenwoordig dicht.
+ De Purperreiger is behalve een straatnaam in Muiderberg ook de bijnaam die Jan Melis gaf aan de nestor van de gemeenteraad.
+ Opgevangen bij De Hoek: 'Ik zat vanmorgen naar de Bolle en de Bjoetievolle te kijken.
+ De oproep van D66 om ons te bekommeren om het lot van de huismus blijkt als olijke uitsmijter te zijn bedoeld. Een lacherige stelling waarmee deze partij per traditie haar algemene beschouwingen afsluit. Zo bezien was het klapstuk best leuk. Achteraf dan. Sorry D66, Ouwe Muier werd op het verkeerde been gezet door het bloedserieuze gezicht van uw woordvoerder.
+ Om het goed te maken hierbij het eerste vers van het ontroerende gedicht 'De Mus' van Jan Hanlo: