- terug naar het overzicht van hazenkeutels

hazenkeutels door 'Oude Muiderberger'
© : Alle rechten zijn voorbehouden
'De Jonge Zandhaas'
13de editie, 18 juni 2001
hazenkeutels 186 tot en met 229


186. Het lijkt erop dat de zomer nu eindelijk is aangebroken, maar voor we het weten zitten we weer met vorst en sneeuw. Gelukkig heeft de Raad van Muiden onlangs besloten twee nieuwe strooiwagens voor gladheidbestrijding aan te schaffen. Regeren is vooruitzien.
187. Onze bestuurders blijken sowieso lange termijn denkers te zijn. Tijdens de jongste commissievergaderingen werden twee toekomstvisies besproken. De ene ging over de sociaal-economische toekomst van Muiden (zie de hazenkeutels verderop in deze editie), de andere over de toekomst van het KNSF-terrein, ofwel het terrein van de kruitfabriek. Het kan nog wel 15 jaar duren eer dit terrein vrij van huur komt, maar je kunt er maar beter vroeg bij zijn, zo zal men gedacht hebben.
188. Met betrekking tot het KNSF-terrein houd ik mijn kruit droog. Dit terrein ligt (letterlijk) op het gebied van mijn collega Ouwe Muier. Die zal er zeker nog vele malen over verhalen. Anders ligt het met het sociaal-economisch rapport Toekomstvisie Muiden, een discussienota opgesteld door Kolpron Consultants (juist, dezelfde van de benuttingsvariant A1, aquaduct en wat dies meer zij). Ook deze notitie dwingt ons vele jaren vooruit te kijken. Dus niet denken: hoe is het nu, maar waar willen we met z'n allen over zeg 20 jaar naar toe.
189. Alvorens op typisch Muiderbergse aspecten in te gaan, wil Oude Muiderberger iets kwijt over de benadering van het Kolpron-rapport. In een theoretisch aandoend model wordt uitgegaan van twee beleidsscenario's, die elkaars tegenpool vormen. Het ene model wordt aangeduid met de locale stad. In de meest extreme vorm is dit een gemeenschap die selfsupporting is en redelijk onafhankelijk van anderen kan functioneren. Er zijn voldoende woningen, voorzieningen en werkgelegenheid voor de eigen bevolking en binnen de gemeentegrenzen.
190. Het rapport noemt als andere uiterste de netwerkstad. In dit model oriënteert de stad zich op de regio. De gedachte hierachter is dat er in een moderne maatschappij geen enkele stad is die zelfstandig kan functioneren. Er zal altijd een relatie zijn met andere steden of dorpen, een netwerk van steden die elkaar ondersteunen. Afhankelijk van het onderwerp (woningbehoefte, werkgelegenheid, toerisme) is er sprake van verschillende netwerken.
191. Als leek denk ik dan: we zitten al in een netwerksituatie dus zoveel te kiezen is er niet. Het is een illusie om voor alle Muiers en Muiderbergers werkgelegenheid in de eigen gemeente te creëren. En een eigen meubelzaak, theater, universiteit of ziekenhuis is toch ook niet haalbaar, als er al behoefte aan is.
192. D66-raadslid Hans van der Steen, die de commissie als "technisch voorzitter" leidde (ja ja, we hebben een nieuw systeem, ook al was raadslid Wiebe de Haan tegen), suggereerde terloops om een referendum te houden over de vraag of we locale stad of netwerkstad willen worden. Publieksinspreker Harry Mock vond een referendum over dit onderwerp maar niets. De vraagstelling is veel te simplistisch. Voor het ene onderwerp kun je kiezen voor een locale stad-benadering en voor het andere onderwerp kan je voorkeur uitgaan naar de netwerkstad.
193. In het Kolpron-rapport worden de diverse onderwerpen keurig op een rij gezet: wonen, welzijn en voorzieningen, economische structuur, verkeer en parkeren, en cultuur, educatie en recreatie (toerisme). De keuzemogelijkheden werden in de kazerne toegelicht aan de hand van lichtbeelden. De gebruikte letters waren zo klein, dat ze in de zaal niet te lezen waren. We zullen toch niets belangrijks hebben gemist?
194. Als Muiden selfsupporting wil worden op het gebied van wonen, dan moeten er volgens de deskundigen circa 1100 woningen bijkomen. Kolpron stelt dat er schaarse mogelijkheden voor uitbreiding van het woningbestand zijn. Dit geldt zowel voor uitbreiding als voor verdichting (meer huizen op hetzelfde oppervlak). Toch weten de Kolpronners nog wel enkele potentiële verdichtingsmogelijkheden op te sommen. In Muiderberg zijn dat het G.A. Heinzeplein, het Kocherplantsoen, de Googweg en het HKW-terrein.
195. Dat moet Oude Muiderberger even goed tot zich laten doordringen. Moeten we het Heinzeplein gaan volbouwen? Daar ligt nu zo'n beetje het enige parkeerterrein in het dorp. Het Kocherplantsoen verdichten? Hier speelt net de hele heisa tegen de nieuwbouwplannen op het terrein van de bejaardenwoningen. Het betreffende collegevoorstel ligt inmiddels in een la. De Googweg bebouwen? Waar en hoe dicht? Het HKW-terrein? Ziet Kolpron hier mogelijkheden voor permanente bewoning in plaats van de huidige vakantiehuisjes? Als het zo moet, geef mij dan maar een netwerkstad.
196. Overigens hoeven we gelukkig niet bij elk onderwerp te kiezen. "Op het terrein van welzijn en voorzieningen zullen de inhoudelijke scenario's niet verschillen in een situatie van een locale stad of een netwerkstad. In beide gevallen streeft men naar een optimale welzijnssituatie voor de inwoners", zo wordt in het rapport gesteld. Alles komt dus op zijn pootjes terecht.
197. Hetzelfde geldt voor het onderwerp economische structuur. "De verschillen in de beleidsscenario's zijn niet groot tussen een benadering vanuit de locale stad of de netwerkstad. In beide situaties kan een beleid geformuleerd worden om de werkgelegenheid met name aan de onderkant van de markt te stimuleren." Een hele geruststelling. Niets kiezen en helemaal niet door middel van een referendum.
198. Wat is dat nu weer: "werkgelegenheid aan de onderkant van de markt"? Even doorlezen. Ik zie het al, het gaat om werk voor de lager opgeleiden onder ons.
199. Voor degenen die zich aan hangplek jongeren ergeren, het wordt nog erger. De experts van Kolpron verwachten een verdergaande overlast van jongeren voor de overige bevolkingsgroepen. "Een vaste locatie, maar niet alleen een gebouw maar een plaats waar ook activiteiten worden ontwikkeld, kan een bijdrage leveren aan het beperken hiervan" (sorry lezers, de zin is niet van mij, maar ik citeer uit het rapport).
200. Oude Muiderberger is noch psycholoog noch socioloog, maar één ding weet hij zeker: hangjongeren willen helemaal geen activiteiten, die willen hangen. Bij De Rijver, de Vinkenbaan of op de Brink. Een filmavond organiseren? Leuk bedacht, maar er komt geen hond.
201. Over de ouderen zegt het rapport, dat ook voor hen uitbreiding van de recreatieve voorzieningen aan de orde is. Ook hier gaat het niet alleen om het gebouw, maar met name om de activiteiten. Wat een geluk dat bij het bejaardencentrum de Florisberg zojuist een nieuwe jeu de boules - baan is geopend. Geschonken door de Rotary uit Weesp. De ouderen hebben nu hun eigen hangplek, lekker dicht bij huis.
202. De jeu de boules-vereniging "De Brink" bood ter gelegenheid van de officiële ingebruikname van de baan een boekje aan over de techniek en de spelregels van het boulen. Oude Muiderberger ziet op termijn nog een team van Florisberg kampioen worden tijdens de "Muiderbergse open" op de Brink (de 8ste kampioenschappen worden aanstaande zondag 1 juli op de Brink gehouden, dat is waarschijnlijk nog wat te snel voor onze oudere dorpsgenoten).
203. Je weet niet hoe de Kolpronners er op komen, maar volgens hen zal zich een positief werkgelegenheidseffect voordoen bij het realiseren van bedrijfshuisvesting op het KNSF terrein alsmede op de A1-locatie. Maar we moeten hier ook weer niet te veel van verwachten, want "veel van deze werkgelegenheid zal opgevuld worden door mensen vanuit omliggende plaatsen". Dat krijg je, als je voor een netwerkstad kiest. Of kiezen we voor een omheind bedrijvenpark met een bordje: alleen voor Muiers en Muiderbergers?
204 Op het gebied van verkeer en parkeren worden in Muiderberg volgens de onderzoekers geen wezenlijke problemen ervaren. De geïnterviewden hebben kennelijk nooit klem gestaan in de Dorpsstraat. Een inspreker wist overigens nog wel een Muiderbergs parkeerprobleem te noemen: het dubbel parkeren op de Flevolaan tijdens een zomerse zaterdag of zondag. Gelukkig hebben we weinig van zulke dagen in Nederland.
205. Muiderberg blijkt volgens het onderzoek ook weinig problemen met toerisme te hebben. Strandleven en watersport leiden tot beperkte verkeer- en parkeeroverlast. Wel wordt de nieuwste vorm van surfen, het kite-surfen, als een probleem ervaren. Deze activiteit "verhoudt zich niet met de overige watersporters, zoals de zwemmers en de zeilers". Laat ze dan opvliegen, zou ik zeggen.
206. Volgens het rapport dient de haven in Muiderberg voor de berging van kleinere zeilbootjes van uitsluitend Muidenaren. Over deze zin heeft Oude Muiderberg enkele vragen aan Kolpron:

- "bergen" van schepen betekent het in veiligheid brengen. Worden uitsluitend zeilschepen in nood naar Muiderberg gebracht of functioneert het haventje ook gewoon als ligplaats?
- als de haven dient voor de berging van zeilbootjes, wat doen daar al die catamarans, surfplanken en motorbootjes dan?
- stallen alleen Muidenaren hier hun boot of mogen er ook Muiderbergse vaartuigen liggen?

We hebben trouwens iets nieuws. Hebt u die mooie tjalk al op de rede van Muiderberg zien liggen? Volgens mijn bronnen blijft ie hier de hele zomer liggen, want de eigenaar is bevriend met een Muiderbergse schone. Zo zie je maar weer hoe liefde tot een mooi perspectief kan leiden.
207. CDA raadslid Henk Beenen herinnerde zijn collega-raadsleden eraan dat hij destijds met aarzeling met het onderzoek door Kolpron (kosten ƒ 160.000,-) had ingestemd. Zijn conclusie nu: wat in het rapport staat, wisten we al, maar het staat nu wel allemaal op een rij. Duur rijtje.
208. Ook de VVD was bij monde van het zopas heringetreden raadslid Eric Pieter Vlaanderen niet zo gelukkig met het voorliggende rapport. Dit is kennelijk door een stagiaire geschreven, zo veronderstelde E.P. Sorry hoor, maar Oude Muiderberger vindt deze opmerking een belediging voor stagiaires.
209. Vlaanderen vatte zijn oordeel verder nog als volgt samen: "Muiden is een plezierige stad en Muiderberg een plezierig dorp. Houden zo". Soms kan hij toch dingen zeggen waar iedereen het volmondig mee eens kan zijn.
210. Vlaanderen greep de discussienota aan om nog even zijn gal te spuwen over het huidige systeem van woningtoewijzing. "Vroeger zat er een kundige ambtenaar met een kaartenbakje, nu bepaalt de computer wie waar komt te wonen", aldus onze onroerend goed deskundige. Dat leidt tot schrijnende gevallen, want hij gaf het voorbeeld van een inwoner die op deze wijze naar Hilversum werd "verbannen". Dat is inderdaad heel erg, want je verdwaalt daar zo gemakkelijk dat je nooit meer in Muiden of Muiderberg terechtkomt.
211. Eric Pieter Vlaanderen tegen wethouder Leupen, die hem kennelijk niet goed citeerde: "U hebt een slecht duplicatievermogen". Wat krijgen we nou, een wethouder is toch geen kopieerapparaat.
212 Belastingen zetten de tongen altijd snel in beweging. Dat bleek ook weer tijdens de discussie over de onroerende-zaak (OZB)-belasting. We vinden het prachtig in een mooi huis te wonen. Nog mooier is het als de waarde hiervan jaar op jaar stijgt. Maar zodra dit gevolgen heeft voor de belasting op het onroerend goed, dan geven we het liefst niet thuis.
213. Onze huizen zijn voor de OZB-belasting het laatst in 1992 getaxeerd. Het werd dus de hoogste tijd voor een nieuwe taxatieronde. De gevolgen zullen we binnenkort merken als het nieuwe aanslagbiljet in de bus glijdt. Sommige panden zijn in waarde verdubbeld, andere verdriedubbeld. Gemiddeld bedraagt de waardestijging zo'n 140%.
214. Als we de huidige tarieven hierop zouden loslaten (ruim ƒ 12,- per ƒ 5.000,- waarde), dan zou de OZB-belasting wel erg fors stijgen. Dus worden de tarieven voor woningen verlaagd naar ƒ 7,31 per ƒ 5.000,- (ƒ 4,06 voor eigenaren en ƒ 3,25 voor gebruikers). Dat betekent een daling van ongeveer 40%. Maar doordat de huizenprijzen over de hele linie sterker zijn gestegen, zullen alle burgers meer OZB-belasting gaan betalen.
215. Oude Muiderberger vindt, dat huiseigenaren/bewoners daar niet over moeten zeuren. Meer belasting betalen is niet leuk, maar sinds 1992 zijn de (gestegen) waarden van onze huizen voor de OZB-belasting niet aangepast, terwijl de tarieven over deze periode maar mondjesmaat zijn gestegen. We hebben met zijn allen al die jaren dus relatief goedkoop gewoond.
216. De VVD vond, dat de tarieven procentueel evenveel omlaag moesten als de waarde omhoog ging. Voor de eigenaren resp. de bewoners zou het te betalen belastingbedrag dan gelijk blijven. Daarbij werd voorbij gegaan aan het feit, dat door de waardestijging van de huizen de gemeente ƒ 540.000 minder van het rijk ontvangt. Dit bedrag moet dus in elk geval goed gemaakt worden uit de meeropbrengst van de OZB-belasting, zou ik denken.
217. Dit simpele feit kon Vlaanderen c.s. niet deren. Dan moest het benodigde belastinggeld maar elders vandaan komen of moesten de gemeentelijke uitgaven omlaag. De VVD gaf vervolgens niet aan, op welke posten eventueel bezuinigd zou moeten worden. Zou ook niet zo verstandig zijn geweest met de verkiezingen in zicht. Je maakt je populair door tegen een verhoging van de OZB-belasting te stemmen en niet door subsidies e.d. te verlagen. Toch vind ik het allemaal wel erg goedkoop.
218. Wethouder Leupen was van mening dat de VVD wegliep voor zijn verantwoordelijkheid, hetgeen door Vlaanderen uiteraard werd bestreden. "We zijn al 20 jaar tegen extreme prijsverhogingen". Dat wil Oude Muiderberger graag aannemen, maar wat is extreem na bijna 10 jaar prijsstilstand?
219. De gemeenteraad wenste hoofdelijke stemming, zodat je precies kon zien wie voor of tegen waren. En ja hoor, de leden van de "regeringspartijen" CDA, PvdA en D66 waren voor de aanpassingen van de OZB-belasting en de vier VVD raadsleden stemden tegen. Geen enkel VVD-fractielid liet zich door de collega raadsleden van de andere partijen overtuigen. En omgekeerd ging niemand mee met het VVD-standpunt. De fractiediscipline was weer optimaal.
220. De OZB-aanslagen worden half juli verzonden en de bezwaartermijn is 6 weken. Dat valt dus midden in de vakantieperiode. Door iemand uit het publiek werd daarom gepleit voor een verlenging van deze termijn, maar dat kan niet omdat de wet het zo voorschrijft. Ambtenaar Keus opperde de mogelijkheid pro forma bezwaar te maken en later met nadere argumentatie te komen. Oude Muiderberger heeft nog andere oplossingen voor dit ernstige probleem: de post naar het vakantieadres laten opsturen of voor één keer iets korter dan 6 weken op vakantie gaan. Tot slot kun je natuurlijk ook gewoon akkoord gaan met de taxatie, ook al is door de taxateurs dit keer geen advies aan makelaarskantoor Vlaanderen gevraagd.
221. De raadsvergadering was dankzij de discussie over de OZB-belasting en de inbreng van E.P. Vlaanderen weer bijzonder levendig. Oude Muiderberger vindt de door het gemeentebestuur aangeboden drankjes en hapjes na afloop van de vergadering best lekker, maar voor het "verteren" van de raadsvergaderingen zijn ze niet echt nodig. Toch moeten deze lekkernijen maar gehandhaafd blijven, want de kans is groot dat er na de verkiezingen een Vlaanderenloos tijdperk aanbreekt. De VVD-afdeling heeft immers besloten hem niet op de kieslijst te plaatsen.
222. De commissie D werd geleid door technisch voorzitter Hette Zijlstra. Hij introduceerde, met instemming van de raad, meteen een noviteit: de rondvraag houden aan het begin van de vergadering. Dan kon de rest van de avond in alle rust over de oplossing van het sluipverkeer worden gepraat.
223. Het sluipverkeer wordt aangepakt op de manier, zoals de Muiderbergers die tijdens de inspraakavond luid en duidelijk hadden verkondigd. Toen werd gepleit voor het aanpakken van het probleem, waar dit ontstaat: aan de oostkant van de gemeente. Het voorstel is nu om het verkeer uit Naarden te hinderen door een toeritdosering bij de Naardervaart. De IJsselmeerweg wordt in het Naarderbos door de gemeente Naarden afgesloten. Er blijft sluipverkeer via de A6 mogelijk, maar voordat verdere maatregelen worden genomen wil de gemeente eerst de resultaten afwachten.
224. De meest ideale oplossing wordt bereikt door het aanleggen van drie doseerinstallaties aan de oostkant van de gemeente, maar dat wordt volgens B & W te duur. Ze kosten per stuk ruwweg ƒ 250.000,-. Vanuit de publieke tribune werd gepleit voor een gulden middenweg, te weten twee doseerinrichtingen. Het college gaat over dit "gouden" compromis nadenken.
225. Tijdens de ochtendspits blijven de inrijverboden in Muiderberg (Naarderboskant) en Muiden (Zuidpolderweg) gehandhaafd. De vraag blijft echter wie toeziet op de handhaving. De politie doet het niet, want dit behoort naar het schijnt niet langer tot haar (kern)taken. Zelf mensen inhuren? Deze mogen alleen stilstaande voertuigen verbaliseren. Dat schiet dus ook niet op. Hoewel: ze kunnen een in overtreding zijnd voertuig aanhouden en als de bestuurder zo stom is te stoppen, onmiddellijk proces verbaal opmaken. Is dat geen oplossing?
226 Nu Muiderberg bij het oplossen van het sluipverkeerprobleem - om het in de woorden van de VIB te zeggen - niet langer wordt achtergesteld, kan de nieuwe Muiderbergse partij zichzelf met een gerust hart weer opheffen.
227. In Muiderberg komt aan het eind van de Gerard Doulaan een bergbezinkbassin (BBB). Een BBB voorkomt, dat bij zware regenval het rioolstelsel overbelast wordt en er zodoende ongezuiverd afvalwater op het oppervlaktewater wordt geloosd. In feite gaat het om een grote, ondergrondse betonnen opvangbak van 50 meter lang, 4 meter breed en 2 meter diep. Muiderberg krijgt dus min of meer zijn eigen aquaductje. Wat zijn we minder dan Muiden?
228. De kosten van het Muiderbergse bergbezinkbassin bedragen ƒ 2,3 miljoen. Daar koop je negen toerit-doseerinstallaties voor, maar dit terzijde. Een jaar geleden werd nog rekening gehouden met een bedrag van circa ƒ 1,2 miljoen. Waarom het allemaal duurder uitvalt? De BBB in Muiderberg is geen gemiddelde voorziening. Omdat hij in een krappe omgeving komt te liggen, moet er een damwandconstructie komen. Ook is een aanvoerriool met een grotere diameter nodig, omdat de huidige overstort aan de Paulus Potterlaan wordt afgesloten.
229. De werkzaamheden beginnen op 13 augustus en nemen circa 160 werkbare werkdagen in beslag. Bij de plek des onheils staat het kinderdagverblijf Kris-Kras. De gemeente gaat hiermee apart overleg voeren om tot duidelijke afspraken te komen. Daar doen ze heel verstandig aan. Het zal toch niet gebeuren dat onze kinderen gelijk met het badwater worden weggegooid!

Oude Muiderberger



naar het begin van deze pagina
terug naar het overzicht van hazenkeutels


U kunt uw bijdrage zenden of opmerkingen kwijt door op de onderstaande envelop te klikken
U belandt dan op ons reactie formulier: