Intelligente lader voor elektrische auto's

Herkent u dit probleem: als u thuis uw (toekomstige) elektrische auto wil laden, dan levert uw huisaansluiting niet onder alle omstandigheden voldoende laadstroom. U zou de 25 ampère, die u beschikbaar heeft wel willen gebruiken om snel uw auto te laden, maar als u dan gelijktijdig de was wil doen, of zelfs maar televisie wil kijken en trek heeft in een kopje koffie, dan begeeft uw zekering het. Een intelligente lader is de oplossing.
Voor dat we nu verder gaan is het handig te inventariseren welke capaciteit er gebruikelijk is bij huisinstallaties. Als u op drie fasen, ook wel krachtstroom genoemd, bent aangesloten, is dat drie maal 25 Ampère. Als u gewoon op één fase bent aangesloten, dan kan dat 25, 35 of 50 ampère zijn. Wilt u meer vermogen (stroom) dan valt u voor uw vastrecht in een aanzienlijk hoger tarief, en moet waarschijnlijk uw aansluiting aangepast worden.

We gaan in ons eerste voorbeeld uit van 25 A (Ampère).
Stel dat uw auto met de volle 25 A die uw huisaansluiting kan leveren geladen kan worden (5,75 kW). De meeste elektrische auto's kunnen dat wel aan, en hebben zelfs een capaciteit van maximaal 32 A (7,4 kW). Maar dat kan, in dit voorbeeld, uw huisinstallatie weer niet aan (tenzij u uw capaciteit aanvult met zonnepanelen, daarover later meer). Wanneer u de volle capaciteit van uw net voor het laden van uw auto gebruikt, blijft er voor uw huisinstallatie niets over.
De oplossing is de capaciteit te verdelen. De intelligente lader meet de stroom die aan uw aansluiting geleverd wordt, en, indien nodig, verlaagt deze de laadstroom zodanig dat de maximale capaciteit van uw net niet overschreden wordt. Zo blijft er altijd genoeg over voor uw huishouden, zelfs als u gelijktijdig koffie zet en de was doet. En als u daarmee klaar bent, zet de intelligente lader gewoon weer een tandje bij.
De laadstroom is eenvoudig in stappen van 1 A in te stellen
(van 10A tot 80A). U hoeft bij bestelling dus niets te kiezen.

Heeft u méér dan 25 A beschikbaar, dan kunt u ervoor kiezen de lader op de maximale capaciteit van uw auto (32 A) in te stellen. Ook hier zorgt de intelligente lader ervoor dat het net niet overbelast raakt.

Als uw huisaansluiting drie fasen heeft, dan kunt u één fase reserveren voor uitsluitend uw elektrische auto, en daartoe een installateur uw meterkast laten ombouwen. Dat vergt uitzoekwerk, en kan riskant zijn. Met de intelligente lader is dat niet nodig.

Uitvoering
Wij hebben de intelligente lader niet uitgevonden, maar we kunnen wél een complete op maat gebouwde intelligente laadinstallatie leveren. Het basismodel is gebouwd in een verdeelkastje, dat u in de garage kunt ophangen, en heeft een vast laadsnoer, dat u eventueel, als u de auto buiten parkeert, door de muur kunt voeren. Uiteraard loopt er een stroomkabel naar de meterkast, die op een aparte zekering (groep) moet worden aan gesloten, en een stuurleiding, om de intelligente lader te vertellen hoeveel stroom er wordt afgenomen.

De prijs van de basisuitvoering is 659 euro (incl. BTW) inclusief een laadkabel van 4 meter met Mennekes aansluiting, maar exclusief installatiemateriaal (de voorzieningen in de meterkast en de draden naar de meterkast) en installatie. De lader kan uitgebreid worden met een verbruiks (kWh) meter. We onderzoeken uw mogelijkheden en wensen en maken daarvoor een vrijblijvende aanbieding. Om tijdens de installatie veilig te werken moet de netaansluiting beschikken over een hoofdschakelaar.


intelligente lader met verbruiksmeter.
Omdat de intelligente lader bestaat uit componenten die eenvoudig in de meterkast (verdeelkast) kunnen worden gemonteerd kunt u er zelfs voor kiezen de verdeelkast uit te breiden met een autolader. Daarvoor moet natuurlijk wel de ruimte zijn, en moet, om tijdens de installatie veilig te werken, de netaansluiting beschikken over een hoofdschakelaar. Het laadsnoer voert u dan door de muur naar de auto.

De intelligente lader kan ook dom gemaakt worden door af te zien van het meten van de netstroom. Hij is dan vergelijkbaar met een gewone lader, en verkrijgbaar vanaf 599 euro exclusief installatie en voorzieningen in de meterkast. De stroom is dan nog steeds in stappen van 1 A in te stellen.


muur doorvoer van het laadsnoer.


1) simpele lader.

2) simpele lader met beveiliging.

3) lader met beveiliging en kWh-meter.


simpele lader, buiten gemonteerd, of opgehangen.

simpele lader, binnen gemonteerd, of opgehangen.

De combinatie met zonnepanelen.
Het is natuurlijk slim om uw auto op te laden wanneer de zon schijnt, en op dezelfde groep als waar uw zonnepanelen zijn aangesloten. Daarmee bent u uw elektriciteitsleverancier te slim af wanneer de salderingsregeling wordt afgeschaft of uitgekleed, want u gebruikt de door u opgewekte elektriciteit gewoon zelf. U kunt zelfs van de zonnepanelen gebruik maken om méér af te nemen dan de capaciteit van uw net. Stel dat uw zonnepanelen minstens 7 A (minstens 6-7 panelen in de volle zon) leveren aan het net, dan kunt u, met de 25 A die het net kan leveren, de auto opladen met de maximale stroom van 32 A. Als de zon schijnt. En als de zon niet schijnt, zorgt de intelligente lader ervoor dat de maximale stroom die het net kan leveren niet overschreden wordt. Om dat veilig te doen moet wél de meterkast lichtelijk aangepast worden. Terzijde: veelal worden zonnestroominstallaties niet optimaal veilig geïnstalleerd.

Wij adviseren u graag. De simpele lader kunt u met enige handigheid prima zelf installeren. Als de laadstroom niet meer dan 16A bedraaagt kan die op een stopkontakt worden aangesloten. Er is wél een zekering nodig van 16 A, en het liefst een aparte groep. Als dat niet kan moet de zekering opgenomen worden in het kastje van de lader. Zie afbeeling 2) of 3) hierboven.
Indien u technisch handig bent kunt u ook de intelligente lader zelf installeren. Daarvoor is een ingreep in de meterkast nodig, namelijk het aanbrengen van een stroommeting. U kunt dat ook aan een elektricien overlaten. Hoewel u een specifiek op uw situatie toegesneden handleiding ontvangt (na het overleggen van foto's van uw installatie), doet u dat uiteraard op eigen risico. Als u in de buurt woont, wil ik ook wel helpen.


terug naar de startpagina