Intelligente lader voor elektrische auto'sVoor dat we nu verder gaan is het handig te inventariseren welke capaciteit er gebruikelijk is bij huisinstallaties. Als u op drie fasen, ook wel krachtstroom genoemd, bent aangesloten, is dat drie maal 25 Ampère. Als u gewoon op één fase bent aangesloten, dan kan dat 25, 35 of 50 ampère zijn. Wilt u meer vermogen (stroom) dan valt u voor uw vastrecht in een aanzienlijk hoger tarief, en moet waarschijnlijk uw aansluiting aangepast worden. We gaan in ons eerste voorbeeld uit van 25 A (Ampère). Stel dat uw auto met de volle 25 A die uw huisaansluiting kan leveren geladen kan worden (5,75 kW). De meeste elektrische auto's kunnen dat wel aan, en hebben zelfs een capaciteit van maximaal 32 A (7,4 kW). Maar dat kan, in dit voorbeeld, uw huisinstallatie weer niet aan (tenzij u uw capaciteit aanvult met zonnepanelen, daarover later meer). Wanneer u de volle capaciteit van uw net voor het laden van uw auto gebruikt, blijft er voor uw huisinstallatie niets over. De oplossing is de capaciteit te verdelen. De intelligente lader meet de stroom die aan uw aansluiting geleverd wordt, en, indien nodig, verlaagt deze de laadstroom zodanig dat de maximale capaciteit van uw net niet overschreden wordt. Zo blijft er altijd genoeg over voor uw huishouden, zelfs als u gelijktijdig koffie zet en de was doet. En als u daarmee klaar bent, zet de intelligente lader gewoon weer een tandje bij. De laadstroom is eenvoudig in stappen van 1 A in te stellen (van 10A tot 80A). U hoeft bij bestelling dus niets te kiezen. Heeft u méér dan 25 A beschikbaar, dan kunt u ervoor kiezen de lader op de maximale capaciteit van uw auto (32 A) in te stellen. Ook hier zorgt de intelligente lader ervoor dat het net niet overbelast raakt. Als uw huisaansluiting drie fasen heeft, dan kunt u één fase reserveren voor uitsluitend uw elektrische auto, en daartoe een installateur uw meterkast laten ombouwen. Dat vergt uitzoekwerk, en kan riskant zijn. Met de intelligente lader is dat niet nodig. Uitvoering Wij hebben de intelligente lader niet uitgevonden, maar we kunnen wél een complete op maat gebouwde intelligente laadinstallatie leveren. Het basismodel is gebouwd in een verdeelkastje, dat u in de garage kunt ophangen, en heeft een vast laadsnoer, dat u eventueel, als u de auto buiten parkeert, door de muur kunt voeren. Uiteraard loopt er een stroomkabel naar de meterkast, die op een aparte zekering (groep) moet worden aan gesloten, en een stuurleiding, om de intelligente lader te vertellen hoeveel stroom er wordt afgenomen. De prijs van de basisuitvoering is 659 euro (incl. BTW) inclusief een laadkabel van 4 meter met Mennekes aansluiting, maar exclusief installatiemateriaal (de voorzieningen in de meterkast en de draden naar de meterkast) en installatie. De lader kan uitgebreid worden met een verbruiks (kWh) meter. We onderzoeken uw mogelijkheden en wensen en maken daarvoor een vrijblijvende aanbieding. Om tijdens de installatie veilig te werken moet de netaansluiting beschikken over een hoofdschakelaar.
De combinatie met zonnepanelen. Het is natuurlijk slim om uw auto op te laden wanneer de zon schijnt, en op dezelfde groep als waar uw zonnepanelen zijn aangesloten. Daarmee bent u uw elektriciteitsleverancier te slim af wanneer de salderingsregeling wordt afgeschaft of uitgekleed, want u gebruikt de door u opgewekte elektriciteit gewoon zelf. U kunt zelfs van de zonnepanelen gebruik maken om méér af te nemen dan de capaciteit van uw net. Stel dat uw zonnepanelen minstens 7 A (minstens 6-7 panelen in de volle zon) leveren aan het net, dan kunt u, met de 25 A die het net kan leveren, de auto opladen met de maximale stroom van 32 A. Als de zon schijnt. En als de zon niet schijnt, zorgt de intelligente lader ervoor dat de maximale stroom die het net kan leveren niet overschreden wordt. Om dat veilig te doen moet wél de meterkast lichtelijk aangepast worden. Terzijde: veelal worden zonnestroominstallaties niet optimaal veilig geïnstalleerd.
|